Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 1484 ggr
[rolnor]
2018-11-30 15:24

Nätbutik KHVC

Konsthantverkscentrums nätbutik ska läggas ned. Det beror på att låg andel av KHVC-s medlemmar har anslutit sej. Är nog överlag ingen katastrof, det är svårt sälja konsthanverk över nätet har många som jag erfarit. Eller, har jag fel?

Annons:
Skabbekatten
2018-12-01 18:26
#1

Ja, verkligen! Det handlar inte bara om känslan i sakerna, utan även den personliga relationen som gör att människor kan tänka sig att betala lite mer för keramiken. 

Jag har under mitt första (och nu då enda) år bara sålt 4 saker för 1560 kr.

helena_form
2018-12-02 18:15
#2

Håller med dig rolnor. Jag har egen webbutik och det är ingen stor ruljans och rätt meckigt att packa. Tycker det är grymt svårt att välja när någon beställer bruksgods, varje mugg/skål/kanna osv. skiljer sig ju lite åt. Men jag tycker ändå det är värt att ha den. Msk som redan varit verkstan och handlat kan komplettera. Och genom att alla priser finns där kan man lätt hänvisa nyfikna dit för att kolla priser. Bra trots allt.

stefanandersson
2018-12-04 20:05
#3

Jag säljer mycket över nätet idag (Instagram). Kunder följer mig ett tag och beställer sånt de ser eller blir inspirerade att beställa något liknande.

Kunderna är mest män i 30-40 årsåldern vilket är intressant då kooperativet jag är med i Stockholm har en helt annan kundgrupp (där säljer jag högst måttligt).

Jag valde att lämna khvc som följd av deras nätbutiksatsning. Jag todde/tror inte på de opersonliga nätbutikerna för konsthantverk. Det behövs en "gallerist" eller den faktiska konsthantverkaren som botten för att kunderna ska vara trygga och köpa i min mening.

[rolnor]
2018-12-05 15:29
#4

Tänker att du Stefan har ett namn inom keramiken och då kanske kunder upplever mindre "risk" med att köpa online av dej kanske?

stefanandersson
2018-12-06 20:59
#5

#4: Jag ser det som två olika kundgrupper. Dels andra keramiker på olika nivå. Dessa kan göra en egen bedömning (hit hör möjligen de som har stort intresse för formgivning också). Den här gruppen köper dock inte särskilt mycket men det är såklart roligt att de tycker om vad en gör. Den andra gruppen vet vad dom gillar men kan egentligen inte bedöma keramisk kvalité vilket gör att de vill ha en liten trygghet. Denna trygghet kan en bygga upp med ett bra flöde och tid tänker jag mig men den snabbare vägen är snarare att yttre aktörer går i god för kvaliten. I mitt fall är det några stora resturangprofiler som gjort stor skillnad genom att köpa av mig. Eller som jag förstått Mästartiteln har hjälpt några av våra kollegor.

[rolnor]
2018-12-06 21:38
#6

Intressant, kan du visa vad det är för keramik du sålt till restaurangprofiler?

Annons:
pyromanen
2018-12-07 15:11
#7

Kul detdär med olika kundgrupper! Ser också tydligt att det finns. I vissa mer traditionella konsthantverksbutiker är det en stor andel "kulturtanter" som kunder. När jag säljer syrningskrus, brödformar mm på typ matmarknad är det mest män som köper, ganska många av dessa är typ 25-30 och har helskägg 😁 Hurra för grova generaliseringar ha ha

[rolnor]
2018-12-07 15:18
#8

Jag sålde som mest till mina lumparkompisar på luckan, dom höll på att skaffa egen bostad och ville dekorera. På den tiden var skägg inte "inne" dock😀

stefanandersson
2018-12-07 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#9

#6 lite bilder, på mitt instgramkonto (@potterstefanandersson) finns mera om en är intresserad :)

#7: Kundgrupperna har också olika möjligheter rent pengamässigt men framförallt tänker jag att de har olika attityd om vad som får kosta och olika fullt i sina köksskåp.

helena_form
2018-12-07 16:47
#10

Hm, kul att du säljer bra Stefan! Jag har sett att mga instakeramiker kör med pop-up-butiker online, och det verkar locka många att shoppa. Har ngn provat det?

[rolnor]
2018-12-08 11:30
#11

Tack för bilderna, är helt rätt i tiden med såna rustika serveringsutensilier givetvis, snyggt.

Ulla
2018-12-08 15:24
#12

Vad är en pop-up-butik?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

helena_form
2018-12-08 17:05
#13

Vet egentligen inte om det heter pop-up-butik men det funkar så. Flera keramiker på instagram tex. brittiska Florian Gadsby och skotska Jonosmart går med jämna mellanrum ut med ett datum och klockslag när deras onlineförsäljning börjar. Det bygger sedan upp förväntningar och länkar sedan till sin webbutik. Och när själva pop-up-säljandet börjar, så går ofta deras alster åt snabbt. Senast sålde Jonosmart ut allt sitt drejade gods på en timme. Fascinerande tycker jag. De har så klart under lång tid byggt upp ett stort antal följare, men man kan se det som inspirerande. Här är jonosmart:

https://www.instagram.com/jonosmart/

Och här är Florian Gadsby:

https://www.instagram.com/floriangadsby/

Annons:
stefanandersson
2018-12-09 20:13
#14

#13: Ayumi Horie har gjort på det viset  i över 10 år med utförsäljningar var tredje månad. Hon var i framkant för trenden att göra så tror jag.  Både Florin och Gatsby är relativt färska med keramiken men har ett brinnande intresse att porträttera och dokumentera sin krukor, dessutom delar dom en hel del av sina "privatare" känslor - kanske gör det att kunderna får mer och större relation till keramiken 🤔

[rolnor]
2018-12-09 22:28
#15

Ja, har man många följare på socmedier eller är känd så funkar det bra med pop-up, värre då för oss anonyma tänker jag. Spännande med serveringskeramiken Stefan, måste vara läckert äta sin mat i så fina och uttrycksfulla skålar och fat.

[rolnor]
2018-12-09 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har gjort lite tallrikar men jag tycker dom blev lite små;

stefanandersson
2018-12-10 11:16
#17

#16: Fint, det är i regel små tallrikar som gäller för dessa exklusiva smårätter. Tallrikarna är max 22cm – ganska trevligt tycker jag :)

Upp till toppen
Annons: