Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1846 ggr
Rosannakeramik
12/3/18, 9:00 AM

Naber ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej.  Skall ev köpa en 20 liter Naber ugn modell, väldigt gammal.  Den verkar var hel och fin.  Den behöver en ny automatik. Då är min fråga. Passar Naber eller Nabertems automatiker i en sån gammal ugn. Borde det göra. Någon som vet?

Annons:
Bo§e
12/3/18, 10:29 AM
#1

Ja, det var en riktigt gammal modell.   Tänk på att bottenelementen sitter gömda under den svarta bottenplattan (av kiselkarbid). Glöm inte att lyfta plattan och kolla upp hur det står till med bottenelementen….   

Den gamla styrutrustningen är mest sannolikt av "Typ K", och är därför begränsad till max 11-1200°C,  och alla komponenter behöver bytas:   Automatik, givare, kablage till givare och kontaktor.   Och så behöver du kompetent hjälp med att koppla allt så att det fungerar….här finns några "fallgropar" som även elektriker brukar trilla i,  och därför skickade jag ett PM med en lämplig kontaktuppgift.

Men, eftersom ugnen är både liten och gammal, bör du tänka efter om den är värd att kosta på en ny styrutrustning…..det måste dock sägas  att de här gamla Naberugnarna är (var) väldigt bra, i grunden.

Rosannakeramik
12/3/18, 11:27 AM
#2

Då förstår jag. Knappast värt. Synd dom är så fina dessa gamla Naber ugnar, har en själv. Behöver en liten ugn till prover. Läste någonstans att det fanns styrenheter som funger via mobilen. Så äntligen hinner tekniken i kapp oss keramiker. Det skall jag kolla på. Tusen tack Bosse.

Bo§e
12/3/18, 7:46 PM
#3

Styra ugnen med mobilen…?  Det var nytt för mig,  men egentligen inte så förvånande, eftersom liknande teknik används sedan ganska länge,  men med styrning från hemdatorn i stället för telefonen.  Förmodligen ungefär samma sak.  Man slipper dock inte så lätt undan, eftersom ugnen först  måste förses med teknik  som kan kommunicera med telefonen eller datorn.  M.a.o. inget sätt att komma billigare undan,  men kan förstås vara praktiskt om man av någon anledning behöver ha fjärrkontakt med ugnen…

ler
12/4/18, 10:19 AM
#4

Styra från mobilen är inte något nytt, har funnits i många år nu.

Claesnilsson
12/5/18, 12:47 AM
#5

Hej.

Förstår inte varför man vill ha fjärrkontakt med en ugn.🙂

ler
12/5/18, 12:57 PM
#6

Så kan man ju starta och se på hur bränningen går även om man sitter i Kina

Annons:
Bo§e
12/5/18, 4:29 PM
#7

#5:  Nej, jag tror inte heller att behovet av fjärrkontakt med ugnen är särskilt stort….därav det ljumma intresset av sådan teknik bland "genomsnittskeramiker", som ofta ändå har sin ugn i närheten.  Dessutom har moderna automatiker en rad säkerhetsfubktioner som automatiskt avvärjer "katastrofscenarier".   Dock kan jag tänka mig vissa industriella sammanhang då fjärrkontroll och fjärrövervakning kan vara användbart. 

Men,  de här programvarorna har (oftast) en funktion som faktiskt är användbar ur pedagogisk synpunkt,  nämligen möjligheten att enkelt logga bränningar, och  att därigenom kunna se den verkliga brännkurvan för respektive bränning.  Man slipper m.a.o. nattvaka vid ugnen med klocka och anteckningsblock för att utröna sin ugns funktion.  Genom att jämföra brännkurvor över tid kan man t.ex. se hur elementen slits, och om/när det är dags att kompensera värmearbetet med temperaturjustering, osv….    Men för det behövs förstås  ingen fjärrkontakt…..det räcker med att t.ex. ansluta sin laptop (med mjukvaran installerad)  till automatiken, med sladd.  Vissa automatiker är förberedda för sådan pc-anslutning, och då behövs bara rätt sladd, plus förstås också  mjukvaran till datorn/laptopen….  

Numera  finns också pyrometrar som är förberedda  för pc-anslutning, där också mjukvaran medföljer, så även om man har en "gammal" automatik behöver man inte byta ut den,  utan bara köra pyrometern - med loggning - parallellt, när man bränner….

Upp till toppen
Annons: