Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 868 ggr
Ulla
12/7/18, 3:33 PM

En fråga till glasyr/kemikunniga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här lilla burken, innehållande ett fint svart pulver, hittade jag i verkstadens gömmor. Vad kan den innehålla? Kisel förstår jag, men sedan undrar jag om det är kol eller en trea inom en parentes. Vet att LenaR vid något tillfälle blandade en kraterglasyr - kan det vara någon form av kiselkarbid? Det är så litet i burken att man undrar vad man kan ha det till. Någon som vet?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
ler
12/7/18, 5:34 PM
#1

Vanlig kiselkarbid har bara en kolatom SiC, den form av karbid du har används till teknisk keramik och är mera stabil än den vanliga. Men kan kanske fungera den också till glasyr.

Ulla
12/8/18, 12:30 AM
#2

Hm, då är det alltså en form av karbid. Undrar hur den kom till verkstaden? Konstigt att det inte är den vanliga SiC. Jag gissar ändå att det är Lena som fått tag på den på något sätt. Hon gillade att experimentera med glasyrer.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
12/8/18, 3:50 PM
#3

Ja man kan ju ibland stöta på ovanliga kemikalier. När jag bodde i Berlin så kände jag en rättsmedicinare från Östberlin som hade många ovanliga kemikalier som jag fick, ceroxid och annat kul, inga saker som man köper hos vanliga leverantörer

Ulla
12/8/18, 4:02 PM
#4

Vad gjorde du med dem? Testade på olika glasyrer? Jag gissar att det inte är sådana  kemikalier som du normalt jobbar med.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
12/8/18, 7:38 PM
#5

Jo just ceroxid använde man för länge sedan till att få fina vita glasyrer men på grund av priset så slutade man med det, så är det med många andra råmaterial också. Och nej det är inte sådant jag använder idag men jag har en del onödvändiga saker även idag. Ett sådant där för dyrt ämne är vismut och det är synd att det är så dyrt för det liknar bly utan att vara giftigt. Idag använder man det nästan bara till smältfärger för dekor på porslin, skulle man ersätta blyet med det så blev glasyren minst 20 gånger dyrare.

Upp till toppen
Annons: