Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1132 ggr
helena_form
12/8/18, 5:08 PM

Extra finmald kopparkarbonat finns det?

Jag tycker det är så bökigt att min kopparkarbonat och även kopparoxid är så tung att när jag blandar det i glasyr så sjunker de så hiskelians snabbt att en måste vispa mellan varje doppning. Jag har handlat hos en av de stora keramikåterförsäljarna. Och undrar nu - hur kan man komma ifrån detta? Finns det kopparkarbonat som är så finmald att pulvret inte blir så tungt utan lättare blandas med övrigt glasyrinnehåll?

Annons:
Bo§e
12/9/18, 2:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Mindre mängder pigment och andra råmaterial  kan man ganska enkelt  riva för hand (våtrivning)  till mycket fina kornstorlekar (bild 1 och 2),   eller använda en kulkvarn (bild 3) om det rör sig om större mängder pigment, eller om man t.ex. vill mala samman hela glasyrblandningen med alla ingredienser.

Visst var kulkvarnen vanligare förr, i keramikverkstäderna…?    Ett nyttigt redskap som kanske blivit en aning bortglömt…?   Genom att förändra kornstorlek och kornstruktur hos vissa, eller alla råmaterial,  kan man upptäcka ytterligare en dimension för att styra sina resultat….

ler
12/9/18, 2:36 PM
#2

Ja kulkvarnen är väl i stort sett helt bortglömd, tråkigt nog. Jag har just fått mig en sådan en ny sådan vanlig modell men vill man ha snabba resultat så skaffar man sig en slagkvarn så tar det bara 5 minuter i stället för 10 timmar. Men det är normalt till laboratorier och dom är dyra. Men till ämnet koppar så är min erfarenhet att oxiden löser sig bättre än karbonatet som jag tycker blir prickigt i en del lergodsglasyrer. Man kan med fördel limmaglasyren så bottenfäller det inte så snabbt och även om en liten del bottenfäller så är det förmodligen nog som är i glasyren efter en doppning.

Bo§e
12/9/18, 3:02 PM
#3

Jo….om glasyren innehåller  "rå"  kaolin eller något annat ej frittat lerämne,  brukar det räcka med att - per liter - tillsätta en tesked (eller knappt det) med mättad koksaltlösning,  så bottenfäller den inte alls, eller mycket långsamt…

helena_form
12/10/18, 9:37 AM
#4

Tack Bosse och Ler!

 Är "riva" i praktiken mortla med vätska?

Och Bosse, vad innebär "mättad" koksaltlösning? Är det lika delar vatten och salt? Bör jag koka ihop det för att lösa saltkristallerna?

Vill helst försöka undvika kulkvarnsinvestering…

Bo§e
12/10/18, 12:11 PM
#5

Mättad saltlösning:   Mät upp 1 dl (gärna ljummet) vatten, och rör ner så mycket salt att inget mer kan lösas i den vattenmängden.  Lösningen är mättad när salt börjar avlagras på botten i stället för att lösas.   Vid 1 dl (100 gram) vatten borde det inträffa vid 26-27 gram salt.

Ja, att "riva" pigment och mineraler är ett slags våtmalning, med vatten eller olja som medium.   Traditionellt jobbar man med en "löpare" av glas  på en matt glasskiva,  eller med en "rivsten" på en planslipad stenskiva.   Med risk för att begå smygreklam:   https://konstnarernas.se/category.html/fargrivning

Vid riktigt små mängder kan det  duga att jobba med en palettkniv mot botten av en tallrik (dock inte lika effektivt)…    En mortel av hårt porslin går också bra, om "pistillen" är välformad så att den mal effektivt mot mortelns botten.  Laboratoriemortlar är suveräna.

ler
12/10/18, 3:21 PM
#6

Man kan ju också köpa finmald oxid, att stå och riva alla oxider tröttnar man nog ganska snart på. Och om man justerar glasyren är det heller inte nödvändigt. Men kolla med olika leverantörer vem som kan erbjuda en fin kvalitet, begär ett tekniskt datablad med siktanalys.

Annons:
helena_form
12/19/18, 4:44 PM
#7

Stort tack! Ska testa vidare! Koksaltsgrejen känns rimlig för mig som har svårt med tålamodet. Och siktanalys från leverantörerna!

En fin glasyr med kopparoxid kom till i förra veckan :

https://www.instagram.com/p/Brcc34qnwk2/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Plena
12/19/18, 5:07 PM
#8

#7 Vilken vacker glasyr!

ler
12/19/18, 5:13 PM
#9

Fina grejor! Och glasyren kan man inte klaga på, bra klarat, och hoppas du kör på i den stiliga stilen.

helena_form
12/19/18, 9:54 PM
#10

Tack ler och Plena! Nu blev jag glad :)

Upp till toppen
Annons: