Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1203 ggr
Tant Apelsin
12/12/18, 7:46 PM

Dubbelglasering

Hoj!

En fråga, jag har glaserat om ett föremål, hade en grön glasyr som inte blivit ordentligt "kokt" dvs under bränd, men en rödbrun glasyr och bränd upp i rätt temp. Resultatet blev svinsnyggt i min mening, fantastiskt spännande att sitta o titta på. 

Det jag funderar över är om jag kan reproducera det här resultatet (eller ett liknande) genom att först doppa ett skröjbränt föremål i min gröna glasyr,  låta det torka för att sen doppa den i den rödbruna?

Eller händer det något med en glasyrbränd glasyr när den bränns gång nr 2? 

I mitt huvud så borde det ju rent teoretiskt bli samma resultat (om nu glasyren fäster på samma sätt osv), för visst smälter väl en bränd glasyr ut igen och går igenom samma sak som en obränd glasyr?

Eller försvinner saker i glasyren när den bränns och borde jag därför bränna föremålet med grön glasyr först för att sedan bränna den med den rödbruna?

Hoppas ni förstår min fråga :) 

Och ja, jag ska ju givetvis test och experimentera! 😃Men vore kul att höra lite från er lite mer erfarna rävar!😊

Annons:
nyfikennovis
12/13/18, 5:32 AM
#1

hej nyfiken blir jag ! visa dina provplattor när du testat o vilken kombo som blev som du tänkt alltid kul att se

ler
12/13/18, 8:53 AM
#2

Samma blir det inte eftersom det inte kokar på samma sätt när den är bränd en gång innan, men resultatet blir säkert lika bra om man är ute efter effekter. Viktigt att veta är att tjockleken på galsyrskikten är viktig och att den underliggande glasyren gärna får ha en del lera och zinkoxid.

Upp till toppen
Annons: