Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 824 ggr
AgnetaEngberg
2018-12-13 18:29

problem med gjutlera

Jag har blandat en 25-kilossäck gjutlera S 20, vilket jag har gjort många gånger . Denna gång är något fel. Gjutleran känns ovanligt tunn, är ovanligt svår att vispa upp mellan gångerna och de tjockare sakerna blir avsevärt mycket tjockare i botten och tunnas ut vartefter.  När jag försöker skära i den halvtorra grejen vill den smula och spricker runtom, som jag inte är van vid. Jag har en misstanke om att jag av någon anledning blandat i för lite ställmedel. Vet någon eller har någon en ide hur jag ska få gjutleran bra igen?

Annons:
ler
2018-12-14 18:56
#1

Ja du kan ju lösa upp ställmedlet i vatten och tillsätta lite i taget och se om det hjälper, annars så skulle jag testa en helt ny omgång och se hur det blir. Det kan ju vara något produktionsfel på leran, kan låta som om det saknas någon plastisk beståndsdel. Testa först och funkar det inte så reklamera i stället för att mixtra själv.

Bo§e
2018-12-14 19:26
#2

>> Tunnare än vanligt, och sedimenterar på botten >>

Den beskrivningen pekar mot att det 1: tillsatts litet för mycket ställmedel.   Eller  2: möjligen "rätt mängd av fel sorts ställmedel".         

Från det stadiet är det väldigt svårt att "backa tillbaks" en gjutslamma till rätt blandning.    Möjligen kan man försiktigt tillsätta mer vatten (utan ställmedel), och samtidigt "dutta" i mer lera, i små omgångar och på känn, tills det - förhoppningsvis - blir bättre…..men detta är chansartat, och det går åt mer lera, och utgången är osäker……    Man kan förstås testa med en liten mängd först…

ler
2018-12-14 19:58
#3

Är det för mycket ställmedel så kan man ju bara göra en sats utan ställmedel och så tillsätta den som har för mycket

Bo§e
2018-12-14 20:05
#4

#3:  Det blir svårt.  Om man gör en sats enligt receptet, minus ställmedlet, blir ju konsistensen som margarin….

ler
2018-12-14 21:30
#5

Så får man använda sin fantasi och ta en del av den felaktiga och späda på den, det går utan problem om man låter det stå och sedan rör runt ordentligt. Det handlar ju bara om lera vatten och ställmedel i någorlunda riktiga förhållanden.

Bo§e
2018-12-15 16:10
#6

#5:  >> Så får man använda sin fantasi och ta en del av den felaktiga och späda på den  >>

Jepp, precis….vad som behövs är små tillsatser av rent vatten och lera, i försiktiga omgångar, tills slamman förhoppningsvis blir användbar.  Ganska ovetenskapligt förstås, men det är den väg man kan gå för att försöka "backa processen"…..

Annons:
Upp till toppen
Annons: