Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2268 ggr
Si Sabina
2018-12-25 14:22

Byta värmeslingor

Hej :-)

Jag har en liten Rohde ugn (  köptes begagnad) som behöver nya värmeslingor, finns det någon som har tips på var jag köper nya och hur jag byter ut, tänkte passa på att byta ut några av stenarna samtidigt.

Är alldeles nybörjare som ugn ägare och tar tacksamt emot alla råd :-)

Si Sabina

Annons:
[rolnor]
2018-12-25 20:25
#1

Dom här säljer Rohde och kan kanske hjälpa dej: http://brannpunkt.se

Ulla
2018-12-26 10:19
#2

Håkan hos Seemann i Stockholm har flera gånger lindat element åt oss till vår gamla Skandiaugn. Däremot har vi själva monterat dem. Elementen är olika så det gäller att vara noga med att placera dem på rätt plats.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Roderveld
2018-12-27 22:55
#3

Rekommenderar Uterm utanför Norrköping! Tillverkar spiraler efter dina önskemål och med en fantastisk support. Mkt rimliga priser och seriös rakt igenom!!! Dessutom är han trevlig också…😊👍

Si Sabina
2018-12-29 23:24
#4

Tack för tipsen :-)

AnnaLow
2018-12-30 10:21
#5

Jag har precis beställt nya element från Rohde via Brännpunkt. Kanske inte den billigaste lösningen men de hade på lager och skickade direkt från Tyskland en timme efter att jag hörde av mig. De ska komma på onsdag och sedan ska jag ge mig på mitt första elementbyte. Jag kan dokumentera lite och kommer säkerligen att posta tusen frågor här medan jag håller på :-D

Bo§e
2018-12-30 10:52
#6

Här kommer några tips till "förstagångsbytaren":

1.   Många ugnar (men inte alla) har olika element på olika platser (som Ulla nämner i #2 ).  I sådana fall är elementen numrerade. Kolla etiketten som brukar sitta på varje element.   Normalt brukar "nr 1" vara "överst", osv osv, men kolla för säkerhets skull detta med leverantören, så att elementen verkligen hamnar rätt.

2.   Det kan vara en bra idé att byta ett element i taget, och inte ivrigt plocka ut alla gamla element på en gång.  På så vis undviker man alla dessa lösa tampar, och därmed också risken  för felkoppling (vilket inte är alldeles ovanligt…)

3:   Dra åt elementklämmorna riktigt hårt…!    Kör några bränningar, och försök sedan dra åt klämmorna litet till, om det går.  Nya element kan ibland "släppa taget" vid klämmorna, och det är retligt om något element brinner av vid klämman, helt i onödan….   Att efterdra element är viktigt.

Annons:
AnnaLow
2018-12-30 15:04
#7

Tack, Bosse! Detta ska bli väldigt roligt och bra att lära sig!

Si Sabina
2018-12-30 20:08
#8

Ja nu ska här beställas element…tack till er båda och jag tänker följa  dig Anna Low i ditt byte så dokumentera gärna :-)

Upp till toppen
Annons: