Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1553 ggr
Eva Danielsson-Lind
2018-12-27 12:00

Ventilation ugn

Var placera fläkt?

Någon som vet eller har erfarenhet? Jag ska flytta ugnen  ( Rodhe toppmatad 100 l) till ett icke ventilerat rum och måste ha utsug med fläkt.  Frågan är var placerar jag fläkten? Nära ugnen eller i slutet av ventilations kanalen dvs när ut. Var får jag tag på fläkt som tål värme? Österberg har fläktar men de tål bara upptill 60 grader

Hoppas på råd.

 Eva

D-Lind

Annons:
Bo§e
2018-12-27 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Under korrekta förhållanden klarar Östbergs-fläktarna den här uppgiften fint.    Fläkten skall monteras vid väggen, strax intill ventilen som leder ut, dvs inte nära ugnen.   Om en Östbergs-fläkt skulle få "värmeslag", beror det på ett "systemfel" i ventilationsupplägget….ofta pga att rummet saknar inluftsöppning, eller att inluftsöppningen är för liten (skall vara lika stor som utluftsventilen).   Rummet skall inte förvandlas till en "ugn", och om rumsluften kommer upp i hela 60°C är ventilationen helt enkelt fel utförd.   

Redan vid 45-50°C rumstemperatur börjar automatiken bli "förvirrad" och mäter inte ugnstemperaturen korrekt, vilket ytterligare förvärras vid stigande temp, osv….  

En Östbergs-fläkt som den på bilden klarar detta fint, förutsatt att rumsluften kan omsättas, via en inluftsventil.  Om det är svårt att hitta en lämplig plats för inluftsventilen, kan man med fördel ta upp ett hål i dörren till rummet och montera ett ventilgaller där,  företrädesvis långt ner, nära golvet, som i många pannrum, så blir inluften så sval som möjligt.   Inluftsventilen skall, som sagt, vara lika stor som utloppskanalen vid fläkten.

Det finns en rad skäl till att hålla ugnsrummets temperatur nere…och det är ju just det som är fläktens jobb…!

En billig "max-min-termometer" är ett bra sätt att hålla koll på hur varmt ugnsrummet blir, som varmast…..

Eva Danielsson-Lind
2018-12-27 15:14
#2

Tack för det snbba svaret !Då vet jag hur vi ska lösa ventilations problemet. Eva

D-Lind

Eva Danielsson-Lind
2018-12-27 15:14
#3
Bo§e
2018-12-27 15:28
#4

Beställ gärna ett tyristorreglage tillsammans med fläkten, så kan du reglera hastigheten.   Fläkten måste ju inte gå med full fart genom hela bränningen (för trivselns skull, om du t.ex. tänker jobba i samma rum)

🙂

Upp till toppen
Annons: