Glasyrer/glasering

Slipa glasyr, hur?

2018-12-27 20:00 #0 av: Lingus8081

Håller på att lära känna mina nya glasyrer och jag har en ”rinnare”... två pjäser satte sig på plattan och plattan får jag hacka loss på men hur får jag bort den skarpa kanten på de pjäser som satte sig?

Sandpapper? Fil? Något speciellt redskap man kan använda?

Anmäl
2018-12-28 21:05 #1 av: Anna HB

Om det inte är så mycket som ska slipas bort går det bra med en bit smärgelduk. Jag behövde slipa bort en vass glasyrkant i somras, då jag befann mig långt från välsorterade affärer, men fick köpa en meterlång remsa för en tia på en bilverkstad :-)

Anmäl
2019-01-14 19:07 #2 av: ezlin

Med ett litet bryne (gärna kiselkarbidbryne) kan del vara lättare att bara slipa utstickande kanter utan att slipa runt ikring.

Anmäl
2019-01-14 21:14 #3 av: ler

Det är ju då ett tråkigt fel på pjäsen så bättre att göra en ny

Anmäl
2019-01-16 09:51 #4 av: ezlin

I stället för att göra en ny kanske du kan prova att rensa upp det runna, ev lägga på lite extra glasyr om det behövs och bränna om vid lägre temperatur och kanske kortare tid. Detta för att få en jämn yta utan slipmärken. Kanske det i vissa fall kan vara rätt lösning att kamouflera skönhetsfel med färg eller lack, men fusk är det. Om problemet inte är låg smältpunkt i sig utan viskositeten blir för låg så fort den smälter är det ju det problemet som måste åtgärdas (mer aluminium?) och då få du väl antingen slipa eller kasta pjäsen.

Anmäl
2019-01-17 06:39 #5 av: andrea_karlsson

Jag använder en diamantfil, funkar jätte bra för att få det lent och fint men det tar tid att fila med den om det är mycket som ska filas bort. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.