Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2335 ggr
Lingus8081
2018-12-27 20:00

Slipa glasyr, hur?

Håller på att lära känna mina nya glasyrer och jag har en ”rinnare”… två pjäser satte sig på plattan och plattan får jag hacka loss på men hur får jag bort den skarpa kanten på de pjäser som satte sig? Sandpapper? Fil? Något speciellt redskap man kan använda?

Annons:
Anna HB
2018-12-28 21:05
#1

Om det inte är så mycket som ska slipas bort går det bra med en bit smärgelduk. Jag behövde slipa bort en vass glasyrkant i somras, då jag befann mig långt från välsorterade affärer, men fick köpa en meterlång remsa för en tia på en bilverkstad :-)

ezlin
2019-01-14 19:07
#2

Med ett litet bryne (gärna kiselkarbidbryne) kan del vara lättare att bara slipa utstickande kanter utan att slipa runt ikring.

ler
2019-01-14 21:14
#3

Det är ju då ett tråkigt fel på pjäsen så bättre att göra en ny

ezlin
2019-01-16 09:51
#4

I stället för att göra en ny kanske du kan prova att rensa upp det runna, ev lägga på lite extra glasyr om det behövs och bränna om vid lägre temperatur och kanske kortare tid. Detta för att få en jämn yta utan slipmärken. Kanske det i vissa fall kan vara rätt lösning att kamouflera skönhetsfel med färg eller lack, men fusk är det. Om problemet inte är låg smältpunkt i sig utan viskositeten blir för låg så fort den smälter är det ju det problemet som måste åtgärdas (mer aluminium?) och då få du väl antingen slipa eller kasta pjäsen.

andrea_karlsson
2019-01-17 06:39
#5

Jag använder en diamantfil, funkar jätte bra för att få det lent och fint men det tar tid att fila med den om det är mycket som ska filas bort.

Upp till toppen
Annons: