Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1590 ggr
Malenalu
12/28/18, 10:24 PM

Glasyrer

Hej! Jag har nyligen köpt en beg drejskiva och ska bränna hos en bekant. Men jag behöver skaffa glasyrer och har några frågor. Jag har på keramikkurs använt  Cebex glasyrer och gillar bl a tenmoku, skriffergrå, djupblå och svart matt. 

1. Minsta förpackning är 2 kg. Hur mycket gods räcker det till? 

2. Hur länge håller glasyrpulvret?

3. Hur länge håller glaslyren efter att den blandats med vatten?

Jag tar gärna emot tips som har med glasyrer och glasering att göra 🙂!

Annons:
andrea_karlsson
12/29/18, 8:53 AM
#1

Hej!

Har för mig att 2kilo räcker till ganska mycket gods, framförallt om man är hobbykeramiker och inte har någon stor produktion. Men det blir svårt att glasera med lite glasyr om man doppar grejerna så du kan behöva blanda mer glasyr än vad du använder för den glaseringen. 

Jag vet inte exakt hur länge pulvret håller men jag fick gamla påsar med pulverglasyr som säkert var flera år gammalt och det har funkat bra. Jag brukar glasera varannan månad och så brukar jag fylla på med nyblandad glasyr efterhand. Som längst har nog samma glasyr stått i vatten i två-tre månader och det har går bra, tror att den kan stå längre än så men vet inte riktigt.

LeWa1
12/29/18, 10:05 AM
#2

Hejsan! Jag föreslår att du satsar på penselglasyrer! Det finns på Cebex och är lätt att pensla! Lycka till!

Cax
12/29/18, 10:19 AM
#3

Hej, jag tycker du ska köpa Anders Fredholms bok om glasyrer. Där får du lära dig allting om glasyrer m.m. Han har en hemsida www.fredholm.nu och mail anders@fredholm.nu.

Cax-catrineskeramik.com

[rolnor]
12/29/18, 11:39 AM
#4

Glasyrpulver har väldigt lång hållbarhet, sekler. Vissa glasyrer som är blandade med vatten kan behöva användas inom viss tid men det gäller med största sannolikhet inte dom glasyrer du köper från Cebex.

Bo§e
12/29/18, 12:46 PM
#5

Doppning:  Genom att hitta lämpliga doppkärl av varierande storlek, och framför allt med olika form och proportioner, kan man öka möjligheterna att utnyttja så mycket som möjligt av en begränsad glasyrmängd.    Jag har t.ex. haft stor nytta av en spolarvätskedunk, avskuren till ca 10-12 cm höjd……men här är det bara fantasin som sätter gränser….

surret
1/4/19, 1:28 PM
#6

Glasyrer har väl mer eller mindre obegränsad hållbarhet, särskilt i pulverform. Det som kan hända uppblandade glasyrer är att de sätter sig, och blir svåra att röra upp, eller att de torkar/vattnet avdunstar om du inte använder på länge. Men då är det bara att tillsätta mer vatten.

Annons:
Bo§e
1/4/19, 1:47 PM
#7

Vissa effektglasyrer kan ha en komplicerad sammansättning, med vissa ämnen som efter riktigt lång våtförvaring kan gå i lösning, vilket leder till att de blir oanvändbara.        Det vanligaste symptomet är då att glasyren envisas med att krypa och flocka sig på godset när den smälter.    Men, det handlar då om flera års, ibland många års  våtförvaring, och det är inte heller särskilt vanligt….men det förekommer dock .

Vanliga, enkelt sammansatta  glasyrer brukar klara sig i hinken nästan obegränsad tid, så sådana här bekymmer dyker inte upp så ofta….

ler
1/4/19, 2:00 PM
#8

Har man en glasyr med litiumkarbonat i så löser den sig på kort tid och kan bilda kristaller som är svåra att lösa upp. Det sker speciellt om glasyren lagras kallt. Så en sådan glasyr skall man inte blanda mera av än det man räknar med att använda.

Bo§e
1/4/19, 2:23 PM
#9

Ett minne:  För väldigt många år sedan (minst 50 år sedan tror jag…)  testade jag Finn Lynggaards aventuringlasyr för lergods (ur boken).   Den består enbart av kristallin borax (!),  järnoxid och kvarts - allt "rårört"….     Brännresultatet blev jättespännande (rekommenderas)……MEN det var tur att jag bara blandade till en liten burk, eftersom innehållet inte ens klarade sig till nästa dag…!    En riktig aha-upplevelse för en ung grön keramiker….😛

Upp till toppen
Annons: