Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1722 ggr
andrea_karlsson
2018-12-30 12:05

Glasyrdroppe på sättplatta

Hej! Senaste bränningen hamnade det en stor droppe glasyr på min sättplatta så nu har jag en glasyrklump stor som en femkrona på min sättplatta.  Jag har platt-engobe på sättplattan, använder pulver från cebex, men det sitter hårt fast på plattan att det är svårt att få bort. 

Har någon något tips på hur man kan få bort det?

Jag har en annan fråga också. Jag använder som sagt plattengobe från cebex men det sitter jätte hårt fast på plattorna. Jag brukar därför pensla på nytt på sättplattorna innan varje glasyrbränning för annars brukar min keramik fastna på plattorna och det brukar lossna små bitar i botten på keramikern. 

Vad använder ni för plattengobe och hur ofta penslar ni på? Har ni några andra tips för att keramiken inte ska fasta och gå i sönder?

Tack på förhand!

Annons:
AnnaLow
2018-12-30 15:08
#1

Jag brukar knacka bort glasyrdropp med stämjärn och hammare. Jag penslar på ett nytt tunt lager med plattengobe ovanpå det gamla lite då och då, det funkar bra för mig. Vill man rensa hela plattan tror jag att man kan använda en vinkelslip men det har jag inte behövt än, efter 12 år med samma plattor :-D

Cax
2018-12-31 09:08
#2

Jag har ett fat med stearin som jag värmer på en separat spisplatta som jag köpte på Jula.Sedan doppar jag botten på de skröjade skålarna så det kommer stearin ca 2 mm på kanten. När jag sedan doppar godset i glasyren kommer det ingenting på botten. Jag har inga problem med att få glasyr på mina plattor.

Cax-catrineskeramik.com

AnnaLow
2018-12-31 11:00
#3

Å, vad smart! Jag brukar vaxa bottnarna och tycker det funkar jättebra. Men ditt tips låter ju som en riktigt effektiv metod som jag måste prova, #2!

MormorIngrid
2019-01-03 21:38
#4

Cax låter du stearinet vara kvar vid bränningen?

MormorIngrid
2019-01-03 21:38
#5
helena_form
2019-01-03 21:49
#6

Jag har aldrig fått till plattengobe. Det spricker sönder och fastnar under godset, och när jag spillt har det varit lika svårt att knacka bort som utan plattskydd. Så nu kör jag utan plattengobe och är noga med avtorkningen. Tycker det funkar bra. När jag experimenterar använder jag ”fulplattor” med gamla fläckar.

Annons:
helena_form
2019-01-03 21:50
#7

Jag blöter en badrumsmatta från ikea för en femma, och torkar av bottnarna med. Luggen tar bort glasyr ca 2-3 mm upp på godset, blir perfekt.

helena_form
2019-01-03 21:52
#8

Forts. Jag ställer alltså det glaserade godset på den fuktade mattan och när glasyren torkat till trycker jag försiktigt ner godset mot mattan och vrider så att glasyren försvinner.

Susanne Sundström
2019-01-04 11:08
#9

Har du möjlighet att visa/länka till vilken badrumsmatta du använder?
Jag tänkte testa ditt sätt! 🙂 //Susanne

//Susanne Sundström

helena_form
2019-01-05 17:28
#10

Min favvomatta finns inte kvar på ikea, men hittar liknande på tex Jysk: https://jysk.se/badrum/badrumsmattor/basic/badrumsmatta-dannemora-o57cm-brun Det viktiga är att mattan har en kort lugg - ett par mm- och gärna ngt gummiaktigt underlag så den ligger stilla. Stuvbitar från industrimattor går oxå bra. Lycka till!

Cax
2019-01-06 10:26
#11

Hej AnnaLow

Stearinet får vara kvar det brinner upp. Man får vara försiktig med värmen så det inte blir för varmt, då börjar det att ryka och brandlarmet går. Det får heller inte rinna stearin på utsidan av föremålet för då fastnar inte glasyren där. Jag ska prova mattan också, speciellt till större saker.

Cax-catrineskeramik.com

Susanne Sundström
2019-01-06 10:50
#12

Tack snälla #10 helena_form! Den var kortare än vad jag trodde. Jag ska testa!

//Susanne Sundström

Upp till toppen
Annons: