Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1284 ggr
Torparmor
12/30/18, 6:36 PM

Är bränd vas vattentät?

Jag har fått en lervas som är målad och bränd men inte glaserad. Skulle gärna vilja använda den som vas. Kan jag använda den som den är eller behöver jag behandla den på något sätt?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
andrea_karlsson
12/30/18, 10:01 PM
#1

Vasen är vattentät om det är gjord av stengods men inte om den är gjord av lergods. Jag vet inte hur man kan göra den vattentät  om det är lergods

[rolnor]
12/31/18, 11:57 AM
#2

Även stengods kan läcka lite tyvärr.

Bo§e
12/31/18, 12:54 PM
#3

#2:  Instämmer.   Porositeten (vattenabsorptionen) hos  ej chamotterade stengodsleror brukar hålla sig kring 0,5% till 3%,  och ännu mer hos chamotterade leror.   Någon egentlig "nollvision" är nog inte realistisk….men ofta blir det "tillräckligt tätt", dvs så tätt att ingen hinner uppleva  läckaget.     Därför är det särskilt känsligt med just vaser, eftersom de ofta får stå vattenfyllda under lång tid.    

En "skapligt tät" stengodslera med en bra glasyr invändigt kan dock bli väldigt tät,  men om det är känsligt bör man först testa den aktuella ler-glasyr-kombinationen…..

Torparmor
12/31/18, 1:37 PM
#4

Tack! Den är gjord i skolslöjden av lera.  Så då får jag kanske ställa ett litet glas i den när jag ska använda den som vas


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Bo§e
12/31/18, 2:00 PM
#5

Bra idé…..ett glas eller någon plastbehållare av lämplig form…..

Drakkonst
1/3/19, 1:40 PM
#6

Om du vill ha vasen som den är kan du alltid prova med ”vattenglas”, en slags silikon som kan täta bra för vtn, finns att köpa i butiker med färg och dyl.

Annons:
Torparmor
1/4/19, 2:51 PM
#7

#6  Tack för tipset 🌺- jag ska fråga en släkting som använder vattenglas, jag behöver ju inte mycket


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: