Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1169 ggr
Gundalu
1/1/19, 5:34 PM

"Skrapmärke" på alster med vit glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag undrar om det är någon som har en bra lösning på problemet med skrapmärke av bestick på alster med vit glasyr? Jag har återupptagit min hobby och var i behov av glasyrer och rotade då fram ett recept som jag  fått för längesedan på  Finn Lynggaards halvblank tennglasyr nr 7.  Den blir fin men blir ju tråkig eftersom det blir så mycket skrapmärken.  Kan man modifiera receptet med något så att det blir en bättre yta? Den innehåller nefelinsyenit, zinkoxid, krita och tennoxid. Någon som har ett bra tips på en annan vit glasyr, gärna blank?

Annons:
AnnaLow
1/2/19, 9:51 AM
#1

Kanske kan du prova ”Bosses blankare” med tenn eller sirkonsilikat? Receptet finns här i receptsamlingen och den blir bra tycker jag. Om du vill få bort bestickmärkena så kan du ta rengöringsmedel för glashäll (keramikrent eller vad det kan heta). Funkar perfekt hos mig i alla fall!

Gundalu
1/2/19, 2:48 PM
#2

Tack för tipsen! Hade inte koll på att receptsamlingen fanns så det var ju en trevlig överraskning 🙂  Provade rengöringsmedlet och det funkade men känns lite ohållbart om man har fil/grötskålar som används ofta. Tror jag satsar på att testa Bosses Blankare istället. Har du koll på hur mycket tennoxid eller sirkonsilikat man bör tillsätta? I inledningen till just det receptet hänvisar man till löpsedelbilden men blir osäker på om det är den vita färgen eller om det avser den gula bottenfärgen på en av skålarna.

elisearwin
1/2/19, 6:06 PM
#3

Man brukar kunna tvätta keramiken med citronsyra för att få bort skrapmärkena ;-)

Aktivitetsverkstad och butik på HESSELBY SLOTT - SLOTTSKÄLLAREN. Verkstad som och showroom på Bruksgården i Ankarsrum.

Läs gärna mer på hesselbykrukmakeri.se

AnnaLow
1/3/19, 3:54 PM
#4

Jag brukar ta 10% tennoxid eller 12-15% zirkonsilikat. Med tenn blir det lite kallare vit och med zirkonsilikat lite varmare. Båda är fina tyvker jag, men tenn är lite dyrare och blir lätt rosa om man har ngt med krom i ugnen.

Gundalu
1/3/19, 5:30 PM
#5

Tack Anna! Om det funkar med zirkonsilikat är det ju bra för det är ju betydligt billigare. Ska testa det. Jag har hittat lite olika tips på vita glasyrer här på forumet nu (vilken kunskapsbank 🙂) och flera av dem innehåller fältspat och kvarts vilket inte den som jag blandade gjorde. Kan det vara så att det blir bättre yta med fältspat och kvarts?  Glas innehåller ju kvarts så det borde väl ge en bra yta.

ler
1/3/19, 9:05 PM
#6

Kvarten är ju glasbildaren i alla normalt glasyrer så det har du ju hur eller vilken glasyr du än väljer. Det bästa att färga zirkonvit om man vill undgå skrapmärken är att använda en zirkonfritta. Silikatet kan vara svårlösligt och skapa en inte jämn yta. I en såda glasyr kan man ha i lite tenn också om man vill undgå toalettstols vita som zirkonet ger.

Annons:
AnnaLow
1/4/19, 9:50 AM
#7

#6 Intressant! Tar man ungefär samma proportioner av frittan som av silikatet?

ler
1/4/19, 11:30 AM
#8

Det beror på hur frittan ser ut och hur man vill ha glasyren. Men oftast så behöver man mera fritta än om man bara tar silikatet.

Gundalu
1/5/19, 11:28 AM
#9

Oj nu blev det lite svårt för mig att hänga med 🙂 Kollade lite på cebex  hemsida och där finns det många olika frittor. Hur vet man vilken sort man ska ha och ska man ha zirkonsilikat eller finns det bara zirkon?  

#6 ler: vad gäller kvarts i glasyrer så finns det inget i den som jag blandade enligt  Finn Lynggaards halvblank tennglasyr nr 7. Var väl därför det blev så mycket skrapmärke antar jag. Helt olämpligt till bruksföremål.

Tack för alla tips förresten! Jag ska försöka ta tag i glasyrblandandet i år och har precis köpt en ny våg som jag hittade tips på här i forumet. Har blandat några enligt mina gamla recept men de blev helt kassa och inte alls som de blev förr. Tror kanske att det delvis kan bero på att min gamla våg inte var tillräckligt bra.

ler
1/5/19, 1:02 PM
#10

Nej du hade kanske inget fritt kvarts men klart det är kvarts i glasyren som kommer i genom fältspat, kaolin och andra sammansatta ämnen. Angående zirkonoxid så är det väldigt olämpligt att använda eftersom priset på ren zirkonoxid är mycket högt och så fungerar det inte alls lika bra som silikatet. Vilken fritta man väljer beror på hur glasyren skall vara rent kemiskt så man får ta fram tekniskt datablad från leverantören ( inte säkerhetsdatablad ) dom ger inga informationer om hur det ser ut rent kemiskt.

ler
1/5/19, 1:02 PM
#11

Villen våg har du köpt?

Gundalu
1/5/19, 4:18 PM
#12

Köpte den på Vetek Weighing AB och den heter pocketvåg  HC2-3. väger upp till 3 kg och ner till 0,1 g. Kostade 738 kr inkl moms.

ler
1/5/19, 5:59 PM
#13

Låter förnuftigt

Annons:
Upp till toppen
Annons: