Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2667 ggr
Ninafinaballerina
2019-01-04 16:39

Ugn i verkstad

Hej! Jag har min ugn placerad i min lilla verkstad (ca15kvm). Har ventilationshål i verkstan. Har haft ugnen på detta sätt i ca 2 år. Nu undrar jag om jag gjort fel 😱 - är det ok att ha ugnen i samma rum där man jobbar?

Annons:
abbis
2019-01-05 17:08
#1

Inte så nyttiga gaser som kommer ut när man bränner .Om du inte vistas i lokalen när du bränner fungerar det . Se till att ventilera så mycket det går för det blir även beläggningar av det som kommer ur ugnen.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bo§e
2019-01-05 17:21
#2

Instämmer med #1.    Är fönstren i ugnsrummet fortfarande fullt genomskinliga, eller har de börjat bli matta…? (etsade av bl.a. fluorvätesyra))

Och, om rummet blir "tillräckligt" varmt (som varmast),  mäter styrningen ugnstemperaturen fel, vilket leder till överbränning, pga förskjutning av referensvärdet i själva styrningen. .  Om rumstemperaturen tillåts bli 40-45°C eller mer, är man definitivt i riskzonen för detta.   Det finns billiga "max-min"-termometrar, som i efterhand anger hur varmt det blev som mest.  Om man ställer en sådan i ugnsrummet över natt, när man bränner, får man nyttig information om detta.

Kanske du behöver en bra fläkt…..?

Ninafinaballerina
2019-01-05 21:17
#3

Tack för svar abbis och Bosse! Brukar inte vara där vid bränning då det blir väldigt varmt. Det blir absolut 45 grader…Om jag är där under delar av bränningen har jag skjutdörren öppen för luft. Det blir som sagt väldigt varmt och på vintern vill jag inte låta dörren vara öppen så jag kanske bör installera en fläkt. Antar att en typ badrumsfläkt borde fungera.

Bo§e
2019-01-05 21:33
#4

En riktigt bra fläkt (av metall och inte av plast) och som har bra kapacitet, kostar inte mer än en badrumsfläkt.     Jag har skickat dig ett PM med info.

paonas
2019-01-07 20:09
#5

Bosse, kan du skicka pm till mig också om fläkten? 💚

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Bo§e
2019-01-07 20:28
#6

Gjort..!

Annons:
Anna HB
2019-01-08 18:32
#7

Bosse, här är en till som suktar efter fläktinfo! Kan du skicka även till mig?

Bo§e
2019-01-08 23:15
#8

Gjort…!

ler
2019-01-09 10:32
#9

Normala nya styrtavlor fungerar felfritt mellan 5-40 grader C. Under och över dom temperaturerna får man felmätning. Så jag har styrd temperatur i mitt ugnsrum. Så det aldrig blir fel.

Gundalu
2019-01-09 20:43
#10

Bosse - skulle du vilja skicka info om fläkten till mig också? Har också funderingar på att sätta in en i min verkstad.

Bo§e
2019-01-09 21:07
#11

Gjort…!

Ninafinaballerina
2019-01-10 18:26
#12

Ler - vad innebär styrd temperatur?

ler
2019-01-10 20:23
#13

Jag har en termostat som startar värmen om det behövs och det finns också kylfunktion. Och det är en liten byggnad i trädgården så jag måste ju ha värme där om vintern

Annons:
busan
2019-01-10 23:40
#14

Bosse Cebex: jag är också intresserad av fläktinfon, så kan du inte lägga ut den här i tråden? Eller är det ”för stort”? Annars Pm till mig också. 😊

Bo§e
2019-01-11 09:32
#15

#14:   Jag försöker bara att - någorlunda - följa forumkodexen,  så gott det går….         Så jag skickade även dig ett PM.            🙂

Ulla
2019-01-11 10:20
#16

Bosse! Det verkar vara svårt att hitta information om passande fläktar, så lägg gärna den information du har här i tråden. Om någon har ett annat förslag så kan de också gärna skriva det här.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2019-01-11 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16:   Ok.  Det är inte så märkvärdigt….den här fläkten har under lång tid fungerat bra i de flesta ugnsrum, och nästan blivit något slags "standard".    Man kan ringa  Östbergs Fläktar ( 0226-860 00 )  och fråga särskilt efter kanalfläkt CK 160 B  (bilden).    

De har också ett tyristorreglage (dimmer) som passar fläkten, och även om det inte är ett måste, kan det vara smart att kunna reglera hastigheten.  Fläkten måste ju inte gå med full fart genom en hel bränning, och  om man t.ex. jobbar i rummet, kan det för trivselns skull vara bra att kunna dra på full fart först när ugnen börjar sprida ångor och värme på allvar, och det tar ju ett tag innan den gör det.  Fråga även efter det här reglaget….jag tror inte att någon har ångrat det…   (men den är ändå inte särskilt högljudd, även på full fart, och den drar inte mycket ström…faktiskt bara 62 W…! )

Fläkten har 60°C  "maxtemperatur", och det räcker till med god mariginal.  Hela meningen med fläkten är ju att den skall sänka rumstemperaturen till nivåer som inte påverkar ugnens funktion (dvs helst max 35°C eller däromkring), och om det visar sig att rumstemperaturen stiger orimligt högt - trots fläkten - är installationen felaktig…..oftast genom att rummets inluftsöppning är för liten, eller rentav saknas…   Glöm inte "inluftshålet"…!

Oavsett om fläkten är kopplad till en ventilationshuv över ugnen eller inte,  skall den monteras direkt mot väggventilen ("hålet i väggen").  På utsidan kan man med fördel montera ett galler med kallrasskydd (finns också hos Östbergs), så att man slipper att få in vinterluft i rummet när fläkten inte är igång. 

Sjävklart finns det andra fläktar på marknaden, men just denna har jag god erfarenhet av sedan lång tid, så det känns tryggt att rekommendera den.

( Det finns även en CK160C med 101 W effekt, men "B"-modellen räcker till i de allra flesta fall. )

Ninafinaballerina
2019-01-12 22:56
#18

Ler - vad smart! Skulle jag också behöva till min bod. Vart hittar man en sån / vad heter den?

Bo§e
2019-01-13 14:09
#19

#9  och  #13:    Ja, kunskapen kring förskjutna referensvärden (felvisning)  vid alltför varma ugnsrum  är ett försummat område, som borde få mycket mer uppmärksamhet….inte minst med tanke på alla hobbyugnar och andra "hemmaugnar" som  gärna hamnar i utrymmen som inte är optimala.   Vikten av att hålla ugnsrummets temperatur nere kan inte nog betonas….   Här tar jag risken att betraktas som "tjatig"…. 😉

ler
2019-01-14 21:12
#20

Det är bara en värmefläkt med termostat till att hålla värmen den här årstiden och en styrd ventilator till dom varma dagarna. Det finns allt att köpa i byggmarknaderna

Annons:
ezlin
2019-01-16 13:54
#21

Hur giftiga gaserna blir beror väldigt mycket på innehållet i ugnen. Fluor, klor och svavel är väl kanske de mer betydande källorna till frätande gaser, men fluor och klor kan också bidra till att andra ämnen blir flyktiga. Co, Ni, Cr som förflyktigas på detta sätt kan säkert ha hälsovådliga effekter. Arsenik och antimon kan också tänkas ge giftiga gaser.

Det kanske inte är så vanligt med avsiktlig fluortillsats (flusspat el kryolit, möjligen mindre mängder i benaska) men med lite mineralogisk kunskap och vittnesmål om ugnsgaser som etsar glas kan man anta att det kommer från leran, el i varje fall vissa leror. Svavel kan komma från lera, men bariumsulfat (baryt, tungspat), strontiumsulfat (celestin) eller kalciumsulfat (gips, anhydrit) är väl så troliga källor som man dock kan undvika om man vet vad man har i glasyrerna. Bariumsulfat kan ersättas med bariumkarbonat. Detta är för all del giftigt om man får det i sig men det borde vara lättare att undvika än svavelsyraångorna som med all säkerhet bildas om man tar sulfatet. Vissa enklare Ba-karbonatkvaliteter för keramiska ändamål lär dock innehålla ganska mycket sulfat som förorening. Kanske finns det bariumfritta?

ler
2019-01-16 15:23
#22

Fonns inte i frittorna. Bariumkarbonat i stället för sulfaten så slipper man också för eventuella glasyrfel på grund av sulfatet, särdeles om glasyren innehåller Ca eller Mg

MayaLisan
2020-05-01 21:14
#23

Precis installerat en sån fläkt och bränner första skröjen med fyle nu. En sån skillnad. Stort TACK för det tipset Bosse!!

Rivermist
2020-05-02 18:52
#24

Bra tips! En fråga… kan det även vara en lämplig fläkt som utsug över en huv när man blandar ämnen till glasyrer?

Bo§e
2020-05-02 19:17
#25

#24:   Ja, det brukar gå bra, men då skall man välja "C"-modellen som har högre kapacitet än "B"……

Upp till toppen
Annons: