Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1469 ggr
Lilipihl
2019-01-05 22:24

Boraxfritta?

Hej.

Har kommit dithän att jag vill börja blanda mina egna glasyrer och har hittat fina glasyrrecept att utgå från både här i forumet och i olika keramikböcker. 🙂

Planerar också att prova Raku för första gången i vår, och tänkte börja min glasyrblandarbana med en rakuglasyr, då det känns lite mer tillåtande - det ligger liksom i rakuns natur att resultatet blir lite vad det blir, åtminstone är det så jag väljer att se på saken så här första gången… 😃

Jag har hittat ett recept här i receptbanken där boraxfritta ingår. Hittar dock ingen sådan hos min lergrossist och undrar om den går att byta ut mot något annat liknande? Har också googlat mig till att det finns olika sorters boraxfrittor - hur vet jag vilken jag ska använda till den grundglasyr som finns i forumets receptsamling för rakuglasyrer?

PS: En idé till utveckling av receptbanken - det vore super om de som provat recepten ville lägga ut bildexempel på de olika glasyrerna - anar att en del kanske krackelerar, andra inte, att det som någon benämner ljusgrön kan vara mer åt det gulare eller blåare hållet osv…

Jag lägger bidrar gärna med mina första trevare i rakuglasyrernas värld när vi fått till bränningen längre fram i vår! 👍

Annons:
[rolnor]
2019-01-06 11:43
#1

Har du frågat din grossist om dom har någon lämplig fritta til Raku? Ibland har dom olika namn.

Lilipihl
2019-01-06 12:51
#2

Har inte varit i personlig kontakt, men de har inga frittor alls på sin hemsida iaf… När jag söker efter frittor på andra håll hittar jag flera olika sorter (hittar benämningar som "J", nummer 169 osv…

ler
2019-01-06 13:09
#3

Båda dom frittorna går att använda även om det finns ännu bättre alternativ. Men 169 är lättsmält och du kan utan tvekan få ok resultat med få tillsatser

Lilipihl
2019-01-06 13:47
#5

Tack för svar och länktips.

#3 Vilka alternativ tänker du är bättre? (Det kanske finns hos min lergrossist dit jag ändå planerat att åka för att köpa in diverse andra råmaterial…🙂)

Bo§e
2019-01-06 13:55
#6

#4:  Ja, det är "169:an", som Ler nämner.    En etablerad och väl fungerande rakufritta.   Den som varit med ett tag minns också den gamla  "M623", som  var mycket omtyckt under många år….och….M623 och 169 råkar faktiskt vara samma fritta, har det visat sig….

🙂

Annons:
Lilipihl
2019-01-06 14:27
#7

Aha!

(Just benämningen M623 har jag sett i flera recept, så det var bra att få veta! 🙂)

Om den också är lättsmält som "ler" skriver så verkar den funka för de recept jag hittat här på forumet också.

Tusen tack för alla svar, det blir en beställning av 169:an!

Ulla
2019-01-06 14:56
#8

#0

Bra förslag att de som provar glasyrerna i samlingen också visar en bild på hur de kan se ut. Man kan ju skriva en vanlig kommentar till tråden med hänvisning till vilken glasyr det gäller. 

Lägg gärna till egna recept. De kommer då i en kommentar, men jag kan efteråt redigera in dem i artikeln högst upp.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2019-01-06 19:34
#9

Jag minns ett par enkla och säkra "standardrecept" för M623 / 169 :

*  Turkos till metallisk koppar (beroende på reduktionsgrad):  Tillsätt 4% kopparoxid.

*  Vit, som kan krackelera vackert:   Tillsätt 9% tennoxid.

Inte för tunt pålagt.

Lilipihl
2019-01-06 21:08
#10

Tack SNÄLLA Bosse för generösa tips!!🙂

En novis som jag måste dock få fråga: Menar du att jag ENBART behöver 169:an plus ovanstående tillsatser, eller tänker du att jag utgår från det grundrecept jag hittat i receptsamlingen för rakuglasyrer här i forumet? (Där Nefelinsyanit och bentonit också ingår..)

Var sugen att prova receptet för coppermatt också, så jag behöver ändå köpa till fler råmaterial…. 😃

/frågvisa Linda

Bo§e
2019-01-06 21:18
#11

#10:  >> Menar du att jag ENBART behöver 169:an plus ovanstående tillsatser >>

Ja, enbart 169:an plus respektive oxid, inget annat.,..!     

Fast det underlättar förstås att tillsätta litet ställmedel, för att motverka bottenfällning….men det gäller ju allmänt.   Saltbaserade ställmedel "biter" inte så bra på frittebaserade glasyrer,  men t.ex. "KUR 1" fungerar fint.  Eller alternativt en gnutta (inte för mycket) bentonit…se upp för överdosering…0,5 viktprocent borde fungera.

Upp till toppen
Annons: