Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1765 ggr
sici ekvall
2019-01-07 17:11

initialbränning av ny Rhodeugn

Har nyligen köpt en ny Rhodeugn och ska bränna av den. Som jag förstår av det stora instruktionshäftet ska man ställa in tiden så att den håller 1050°C i 1,5 timme mot slutet. Men sedan när jag läser det lilla häftet som handlar om controllern så står det att man ska välja program nr. 4 till att börja med och där ska man bara hålla maxtemperaturen 1050°C i 20 min. Jag fattar ingenting. Kan någon ge ett råd skulle jag bli glad!

Sici

Annons:
Bo§e
2019-01-07 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det finns många "filosofier" kring  inbränning av nya ugnar.   Gemensamt är att man skall låta temperaturen stiga långsamt för att på ett "snällt" sätt driva ut fukten ur det nya teglet, och att topptemperaturen sedan skall hållas en stund.   Jag vet inte hur ditt program 4 ser ut, men om det har en långsam uppgång (som en skröjbränning), duger det säkert.   Obs! att det gäller mindre ugnar.     Stora ugnar kan kräva mer avancerade och ännu  långsammare  inbränningskurvor med flera steg på vägen upp.    

En avancerad inbränningskurva kan se ut som på bilden.

sici ekvall
2019-01-07 23:24
#2

Tack Bosse!

Det är en liten ugn jag har köpt, 75 l,  och när jag ser närmare efter så handlar program 4 om en vanlig bränning. Kanske därför den bara behöver hålla topptemperaturen i 20 min.  Som jag fattar det kommer inbränningen att ta c:a 9 timmar.  Fast det låter ju väldigt mycket…

Sici

Bo§e
2019-01-08 00:10
#3

En inbränning skall ta ganska lång tid för att det "färska" teglet skall kunna avge sin vattenånga m.m. utan att skador uppstår.          9 timmar är ändå inte så mycket, jämfört t.ex. med inbränningen för större ugnar….kurvan här ovan tar över  ett dygn att komma upp…och det finns ännu längre kurvor…

Inbränningen gör man ju ändå bara en enda gång….

sici ekvall
2019-01-08 10:36
#4

Tack så jättemycket för dina svar Bosse! Nu känner jag mig säkrare. Alltid lite knepigt för mig i alla fall att till fullo begripa instruktionerna på engelska.

sici ekvall
2019-01-08 10:39
#5

Förresten, tycker du att jag ska pensla in plattengoben redan nu vid inbränningen? Eller blir det för mycket fukt i ugnen då?

nyburgaren
2019-01-08 11:35
#6

Är det så mycket fukt i en ny ugn? speciellt om den är toppmatad och ej murad?

Annons:
Bo§e
2019-01-08 12:44
#7

#5:   Ja, det är en bra idé att behandla plattorna och torka allt på en gång.

#6:   Även om ugnen inte är murad kan teglet ha legat på ouppvärmda lager m.m. under okänd tid  (kanske i åratal…), och hunnit dra  i sig en hel del fukt.   Sådant har vi ju ingen koll på, och det är knappast smart att chansa när man ändå inte har något att vinna…..ingen har så bråttom att man måste hoppa över inbränningen…  Och det är ju också ett bra sätt att lära känna sin nya ugn, innan det blir "skarpt läge"….

sici ekvall
2019-01-08 13:32
#8

men tycker du att jag ska pensla på plattengoben i denna första bränning?

Bo§e
2019-01-08 13:35
#9

#8:  Ja, det är en bra idé att behandla plattorna och torka allt på en gång.  Ställ plattorna i ugnen, någorlunda jämnt fördelade med pelare mellan, så att det blir luftigt. 

Eventuellt spjäll eller andra ventilationshål skall förstås vara öppna under inbränningen…

sici ekvall
2019-01-08 13:43
#10

Super! Tack! Då kör jag i morgon.

sici ekvall
2019-01-08 17:22
#11

Bara en fråga till Bosse. Vi har inte fått hit någon elektriker ännu som ska installera ett trefasuttag i anslutning till ugnen. Därför behöver vi använda en 10 meter lång förlängningskabel till ett befintligt trefasuttag. I instruktionshäftet avråder man från att använda förlängningskabel. Tror du att det kan orsaka någon skada på ugnen om man använder förlängningskabeln.  Ugnen är på 7,3 kw och säkringarna är 16 A.

ler
2019-01-08 19:32
#12

Ugnen tar inte skada men risken med förlängningskabel är att just kabeln och uttag kan bli varma

Bo§e
2019-01-08 21:55
#13

Om kabeln är för klen, riskerar man (förutom värmen som Ler nämner), att få en spänningsförlust, vilket gör att man riskerar att få  en slö , överbrännande  och elementslukande ugn som inte gör någon glad.  Det är därför man varnar för förlängningskablar.    Om du måste använda en förlängningskabel måste den vara litet grövre än en "vanlig" kabel,  åtminstone "2,5-kvadrat",  dvs 2,5 mm ² kabelarea…och då kommer det att gå fint.   Välj  inte fel kabel (snåla inte) m.a.o.   Minst 2,5 mm² !!!

Annons:
sici ekvall
2019-01-08 22:27
#14

Fint! Tack så jättemycket mycket för info! Vi har en kabel som har den dimensionen.

Bo§e
2019-01-08 23:11
#15

Bra…🙂   Skall man bränna stengods, behövs varje ynka  watt inne i ugnen, dvs inte "borttappad  någonstans längs vägen"…..

Upp till toppen
Annons: