Annons:
Etiketterlerorforma
Läst 2132 ggr
Richard77
2019-01-10 18:16

Fästa ihop torr lera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite nybörjare på lera Håller på med en kruka och den har hunnit torka ganska mycket. Hur får jag dit nya delar? Har försökt spraya vatten men som ni ser på bilden så släpper nya tilläg när de torkar till…

  • Redigerat 2020-09-24 23:28 av Ulla
Annons:
ler
2019-01-11 06:35
#1

Du får göra en ny, du kan ju torka leran och sedan blöta upp den igen om du vill.

Ulla
2019-01-12 16:09
#2

På bilden ser det ut som om krukan är helt torr. Då är det inte mycket att göra. Ev skulle du kunna testa att fylla i sprickorna med t ex litet pulvriserad torr lera uppblandad med litet ättika.  Däremot skulle jag inte försöka fästa ny lera utanpå den torra krukan. Det brukar inte fungera särskilt bra.

Om den inte är torr det så kan man ibland mjuka upp leran igen genom att spreja på litet vatten i omgångar tills den är lagom fuktig. Det får inte gå för fort. Jag har lyckats rädda en sammansatt skål  som var nästan torr på det sättet.  Den som hade gjort skålen hade lagt ner massor av arbete på skålen så det var väl värt besväret.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MariasKeramik
2019-01-13 15:20
#3

Jag har lyckats rädda tom helt genomtorra saker, fast det inte "ska" vara möjligt. Man kan spreja väldigt försiktigt  med vatten, med långa mellanrum, så fukten hinner sprida sej jämnt vidare in i leran. Man kan försiktigt lägga väldigt lätt fuktat papper runt/över, och trä en plastpåse över.  Man får absolut inte röra vid det under tiden. Torr lera upplöses i sin beståndsdelar när den blir blöt, så det måste stå orört under tiden, så är chansen störts att det inte faller i bitar. Så håller man på tills leran är genomfuktad igen. Det är tidskrävande och tålamodsprövande och mycket pyssel och osäkert om det funkar, men är det nåt man lagt mycket jobb på så kan det ju vara värt att försöka.  Mvh Maria

ler
2019-01-14 22:39
#4

Varför lägga ner arbete på något som är nästan dödfött? Har man glömt att se till sina saker så dom torkat så är det ju snabbare och betydligt bättre att börja om från början. Varför måste allt sparas? Det är väl sällan att det är något gudomligt som inte mänskligheten kan vara utan.

Plena
2019-01-15 11:47
#5

Man kan också göra en "fuktlåda" (damp box). Den fungerar för att fukta upp torra saker. Jag har tagit en plastback med snäpplock och gjutit en gipsbotten ca 4cm i lådan. Den håller jag fuktig och ställer ner saker som ska fuktas upp eller hålla sig fuktiga. Har precis testat att hänkla två muggar som stått i boxen sedan december 2017 och en som var torr och fick stå några veckor och fukta upp sig, det har fungerat utmärkt.

loislane
2019-01-17 11:48
#6

Om man bygger krukor och annat måste du se till att hålla krukan fuktig under fuktiga handdukar och plast allt eftersom arbetet fortgår. För att på bästa sätt fästa saker på leran kan du göra det med en gång när leran är blöt eller hellre när den är läderhård (kladdfri på ytan) 👍

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: