Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 977 ggr
Myntethe
1/15/19, 3:34 PM

Glasyr för svartbrännande lera 1200°C

Hej! Är det någon som kan tippsa om en fin transparent glasyr för svartbrännande stengodslera som klarar max 1200 °C? Vill gärna att leran behåller sin svarta färg, vissa transparenta glasyrer reagerar ju med leran så att dom ändrar färg.. Och ev andra fina glasyrer för svart lera? Tacksom för all hjälp!

Annons:
Bo§e
1/15/19, 10:08 PM
#1

De flesta, kanske alla, transparenta glasyrer gör svart lera mindre svart, eller brun.  De partier man vill ha svarta och blanka får man nog helt enkelt glasera med svart blank glasyr.  Vill man ha mer "kulörta" färger kan man först engobera de partier som skall glaseras med vit engobe, så att man får en mindre störande grund för den färgade glasyren.    Om man vill glasera hela föremålet i någon "färg", kanske man skall använda en annan lera än just svart….

Myntethe
1/16/19, 6:49 AM
#2

Tack för svaret! Då får jag nog acceptera att det byter färg på föremålen med detaljerad päls.. Jag valde just svart för att det är den bakgrundsfärg jag ville jobba med och har sett fina exemplen på föremål där det svarta får komma fram men glasyren täcker ju tjockare lager.. ;)

Bo§e
1/16/19, 9:38 AM
#3

Ja, när man jobbar med svart lera, får man nog inse att den "sätter spelreglerna", pga att den är så dominant, och påverkar allt som kommer i beröring med den.

Upp till toppen
Annons: