Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2169 ggr
Julia Ö
1/17/19, 12:32 PM

Skulpturer spricker vid torkning

Jag har skulpterat några huvuden i stengods (ca 10-15 cm i diameter) som jag byggt upp och sedan gröpt ur. Alla huvuden har fått sprickor på insidan vid torkningen/bränningen vilket kan ha berott på att jag torkade dem lite för fort. Har ni några tips på hur man kan skulptera t.ex. huvuden och gröpa ur utan att leran spricker? Drömmen skulle vara att kunna bygga upp runt någonting och slippa gröpa ur helt och hållet… Jag vill helst inte ringla, är lite för tålamodskrävande och jag gillar att kunna bygga upp formen med mjuk lera och få den precis som jag vill.

Annons:
MariasKeramik
1/17/19, 1:42 PM
#1

Hej Julia!

Vad har du för lera? Kanske behöver du en grövre lera, alltså med grövre och mer  chamotte, som är mer lämpad för skulptur, som håller bättre?  Det är viktigt att väggarna på skulpturen är någorlunda jämntjocka,  Och om du gröper ur när leran börjat bli lite för torr och hanterar den lite för ovarsamt kan det uppstå sprickor i godset som inte märks då, men som visar sej efter  bränningen.

Visst går det att bygga på en stomme, för att slippa gröpa ur. Det viktigaste är att tänka på att stommen på ett eller annat sätt måste gå att få ut innan leran börjat torka för mycket. Det enklaste är om man kan göra en stomme med "släpp", dvs att den går att dra ut utan att göra sönder skulpturen. Vid mer komplicerade former kan man behöva skära sönder sin skulptur i bitar för att få ut stommen, och sätta ihop den igen, och då måste man vara noga med att leran är lagom torr. Hård nog för att hålla formen när man hanterar den, men blöt nog för att delarna ska kunna fästas ihop igen.   Man får vara noga med hopfogningen . Det är ett riskmoment, så det är en avvägningsfråga om det kanske ändå är enklare att gröpa ur,  men det får man avgöra från fall till fall, beroende på storlek och form på skulpturen, och kanske helt enkelt vad man tycker. Jag tycker få saker är så tråkigt som just urgröpningen, så jag föredrar att ha en stomme att bygga på och ta risken med att skära skulpturen i bitar och sätta ihop igen. Har gått bra hittills, och allt har hållit.

Med vänlig hälsning Maria

ler
1/17/19, 1:44 PM
#2

Det bästa är att göra en avgjutning av originalet och trycka ut leran i formen

Julia Ö
1/18/19, 8:21 PM
#3

Tack för era svar!🙂

Jag brukar mest dreja bruksgods i vanliga fall och har använt samma lera så det kan säkert stämma att det vore bra med grövre chamotte, ska testa det om problemet fortsätter. Jag tror att jag ska prova att göra en skulptur som jag skär itu och sätter ihop, kan ju vara en bra metod att använda vid urgröpning av skulpturer också ibland när det är svårt att komma åt och få lerväggen jämntjock. 

Att gjuta känns lite knepigare men är såklart bra om man vill göra flera likadana skulpturer. 

Jag fick ett tips om att man även kan blåsa upp en plastpåse och ha som stomme i ett huvud (fäst högst upp på en toarulle), det blev jag också sugen på att testa. Men vet inte om det blir för lite motstånd…

Hur brukar ni torka era skulpturer för att de ska hålla så bra som möjligt? Jag tycker att det är knepigt att de torkar så ojämnt på utsidan och insidan av t.ex. ett huvud.

ler
1/19/19, 2:26 PM
#4

Figurer eller skulptur? En lerfigur kan ju se ut hur som helst men det är inte det samma med en skulptur, skulpterar man så har man ju ett herl precist resultat i sikte. Då är urgröpning och itu skärning dåliga tekniker liksom att använda stengodslera också är en väldigt dålig idé eftersom det sintrar och därmed ändrar form. Har sagt det många gånger här på forumet men upprepar, låna bok om skulptur tekniker!

MariasKeramik
1/19/19, 2:34 PM
#5

Ja, prova en grövre lera så har du nog löst en del av problemet. 

Plastpåse låter lite instabilt, Kanske lite svårt i början, när du ska börja fästa ett lager lera runt, men prova och se. Funkar det så har du ju hittat ett smart och snabbt sätt att göra en stomme, som är lätt att ta ur, utan att behöva skära itu skulpturen.  Det är ju jättebra. 

Om leran spricker eller torkar ojämnt så har det torkat  för fort.  Jag brukar plasta in mina saker noga, runt om, och låta dem stå så länge. Minst flera dygn, men det beror på storlek och tjocklek på väggarna. Man kan aldrig torka för långsamt. Det viktiga är att fukten hinner sprida sej jämnt genom hela skulpturen.  När den gjort det kan man börja lufta lite försiktigt, göra lite hål i plasten, öppna lite så luft kommer in.  Det är viktigt att det torkar långsamt och jämnt genom skulpturen, för att inte spricka. Så kan man succesivt lufta mer och mer och till slut ta bort plasten helt och låta den torka ordentligt.  När den känns varm och torr utanpå är den genomtorr och klar att bränna.  Med vänlig hälsning Maria

MariasKeramik
1/19/19, 2:36 PM
#6

Ok, ler, då är det väl figurer vi sysslar med då. Med vänlig hälsning Maria

Annons:
orlunda
1/19/19, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag gör jättemycket skulpturer och figurer i det formatet som du talar om och har aldrig haft problem med sprickor. Min metod är att använda anordning som består av en pinne fastsatt på en platta. Utanpå pinnen sätter man en hylsa. Den gör jag genom att linda en bit kartong runt pinnen och klä den med vanlig målartejp. Sen bygger jag skulpturen runt pinnen med hylsa. När jag är klar, lyfter jag upp hylsan med skulpturen och drar ur hylsan med en tång. Även om skulpturen fått torka en del så kan man få ur hylsan eftersom den är lite elastisk. Därefter gröper jag ur skulpturen  så att lerväggen inte blir för tjock, oftast 0,5-1,0 cm. Sen får skulpturen torka under en plastpåse med grova hål i. Använd lätta påsar som man får när man handlar grönsaker. Se bilden.

Månvind
1/19/19, 6:13 PM
#8

Jag gör också som #7 men naggar insidan med gaffel för att minimera risk för luftfickor och sprickbildning.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Julia Ö
1/20/19, 9:44 AM
#9

Tack för alla tips och råd! Det är väldigt bra att kunna få hjälp med just det som man undrar över här på forumet när man inte hittar svar i böckerna😉.

Upp till toppen
Annons: