Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1376 ggr
Hannabenedikta
1/23/19, 9:44 AM

Tunt porslin

Hej Jag vill göra tunna, delikata föremål i porslin. Exempel ett tunt löv, hur går jag till väga lättast? Kan man doppa eller pensla med Porslinslera. Vad händer med väldigt tunna sköra porslinsföremål vid bränning? Är det lätt att de spricker. Ska man köra låg värme länge? Vilken Porslinslera fungerar bäst att jobba med vid tunna föremål? Tacksam för alla tips :)

Annons:
Bo§e
1/23/19, 3:06 PM
#1

Det allra tunnaste, mest skira och delikata,  får man nog bäst fram med "pappersporslinslera" (Sökord:  "Porslin Paperclay" eller "Paperclay Porcelain") om det handlar om mindre, handbyggda föremål, som t.ex. lövet som du nämner.

Hannabenedikta
1/28/19, 1:17 PM
#2

Tack! Jag läste någonstans att man kunde blanda glasfiber i porslinsleran för att få det väldigt tunt. Någon som provat?

ler
1/28/19, 4:30 PM
#3

Det kräver den riktiga kvaliteten på glasfiber!!! men man kan ju köpa det färdigt om man vill.

Hannabenedikta
1/30/19, 12:29 PM
#4

Ok jag har köpt glasfiberpulver och tänkt att prova mig fram att blanda det med porslinsleran. Lite nervös inför bränningen :)

[rolnor]
1/30/19, 5:57 PM
#5

Det ska nog inte vara för mycket glasfiber, då smälter väl alltihop?

ler
1/30/19, 7:17 PM
#6

Då jag gick på konstakademin hade jag en klasskompis som fick den där idén att blanda porslin och glasfiber, hon gjorde hur många bränningar som helst med olika typer glasfiber och det gick åt helvete varje gång med sammansmälta klumpar som var brända fast i ugnsplattorna. Dom flesta hade nog gett upp hoppet men det gjorde inte Silke, hon fortsatte med stålvilja och en dag hade hon hittat en typ glasfiber som klarade musten. Och så kunde Silke göra dom tunnaste och finaste lampor och annat.

Annons:
Hannabenedikta
1/30/19, 8:19 PM
#7

Tack Ler Nu vill jag ju veta vilken glasfiber Silke hittade! :) Men antar att det är en hemlis :(

ler
1/30/19, 9:35 PM
#8

Jag har ingen aning om vad hon hittade och vi slutade på akademin 1989 så det är ju ett tag sedan. Jag har ingen kontakt till henne mera. Så du får visa att du har samma tålamod som henne. Du kunde ju också göra det lättare än hon gjorde genom att få data på glasfibern och göra bränntest utan porslinsleran.

MariasKeramik
1/31/19, 10:41 PM
#9

Jag blir nyfiken. Vilka sorters glasfiber finns det som man skulle kunna prova? De jag känner till är glasfiberväv och glasfiberull som man använder vid bygge, och optisk fiber, men ingen verkar riktigt lämplig att blanda i lera.  Vad finns det för andra sorters glasfibrer som skulle kunna vara lämpliga? Med vänlig hälsning Maria

[rolnor]
2/1/19, 12:58 AM
#10

Jag vet inte om det finns glasfiber av rent kvartsglas, det har ju väldigt hög smältpunkt?

ler
2/1/19, 5:34 AM
#11

Man kunde ju vända på frågeställningen och se hur lågbränt porslin man kan få fram så att det liknar glasfiberns egenskaper, det kunde man ju blanda själv

MariasKeramik
2/1/19, 2:18 PM
#12

#0; Jag har också velat göra riktigt tunna saker, och köpte den färdiga pappersporslinsleran, med papper och syntetfibrer i, men jag blev inte klok på konsistensen. Först alldeles för mjuk och kletig, och sen som tuggummi. De tunnaste delarna gick sönder under tillverkningen och gick inte att laga när de var torra, som annars sägs vara en av fördelarna med papperslera. De som klarade sej genom bränningen gick sönder när jag lyfte ut dem ur ugnen… Jag gjorde ett par tummade ljuslyktor för värmeljus som höll. De blev skeva under bränningen, men det blev iaf ett fint ljus genom de tunna väggarna.  Men det kanske finns de som har bättre erfarenheter. Skulle vara intressant om nån vill berätta.

Jag har hört/sett/läst att i Kina/japan kan man köpa färdiga ark av lera, som går att vika origamifigurer av. Den måste ju vara väldigt tunn och seg. Om man söker på  "ceramic origami" kan man se keramikorigami, men jag  hittar inga uppgifter på om, eller var, det skulle gå att köpa. Nån som vet nåt?  Med vänlig hälsning Maria

MariasKeramik
2/2/19, 1:40 PM
#13

När jag tittat närmare visar det sej att keramikorigamin verkar vara gjorda för att se ut som origami, men inte alls faktiskt är vikta…. Men de där tunna arken av lera som var avsedda att vika som pappersorigami har jag ju iaf sett. Så nån måste ha tänkt att det var möjligt att göra. Med vänlig hälsning Maria

Annons:
Ulla
2/2/19, 11:02 PM
#14

Har du någon länk till keramikorigamin? Vore kul att se exempel på det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2/3/19, 12:54 AM
#15

Kan det vara så att du vill göra något som är FÖR tunt? Bränd lera är ju ett sprött material och håller dåligt om det blir väldigt tunt.

Carina Kristensson
2/3/19, 11:12 AM
#16

En spontan tanke bara - emaljpulver? 😏

ler
2/3/19, 12:08 PM
#17

Vad menar du? Skall du blanda emalj och porslin?

Carina Kristensson
2/3/19, 2:16 PM
#18

Nej, tanken bara slog mig… Tydligen helt fel ute. Tänkte mest att emaljpulver är glas och att det pratades om glasfiber. Men som sagt, jag har ingen aning.

MariasKeramik
2/3/19, 2:22 PM
#19

Ulla, nej tyvärr ingen länk. Men sök på bilder på "ceramic origami" så får du många träffar. Varav de flesta som sagt visar sej inte alls vara vikta av lerark utan bara gjorda för att se ut att vara det.  Och var eller när jag såg de lerark  man skulle kunna vika origami av minns jag inte  alls, det är längesen.

Rolnor,,, du har säkert rätt i att jag försökte göra det alltför tunt.  Men förhoppningen var ju att det skulle gå att göra det med just pappersleran…

Med vänlig hälsning Maria

Upp till toppen
Annons: