Annons:
Etikettövrigt
Läst 3746 ggr
Värmlands
1/30/19, 9:11 AM

Laga ett kantstött fat?

Hej!

Har ett fantastisk handdrejad fat som blivit kantstött så en stor skärva lossnat och gått i så många delar att det inte går att limma. 

Min fråga är om det går att "spackla" delen som försvunnit längst kanten och lägga ny lasering?  Det är ett uppläggningsfat så jag vill inte ha något giftigt på fatet. 

Tack på förhand!

Annons:
Ulla
2/2/19, 11:10 PM
#1

Tyvärr, jag har inget bra svar på din fråga. Att laga med lera och glasera om går nog inte, men jag antar att det går att laga med helt andra material. Skriv gärna och berätta om du lyckas fixa till fatet så att det går att använda igen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2/2/19, 11:30 PM
#2

Nej, fatet går nog inte att reparera med någon keramisk process.   Om det bränns en gång till,  går det inte att förutsäga vad som händer med den ursprungliga glasyren, dekoren, etc….

Däremot finns ju alltid en möjlighet att restaurera fatet så att utseendet återställs.  Om man anser föremålet värdefullt, eller om det betyder mycket på något annat sätt, finns det konservatorsateljéer som kan utföra sådana jobb…ofta väldigt skickligt.       Jag ser t.ex. att "Porslinslaget" fortfarande är aktiva.  Googla på det namnet…!

Ulla
2/3/19, 1:08 PM
#3

Vi lämnade för många år sedan in en gammal trasig tekanna som min mans farmor hade. Hon trodde att kannan var värdefull och var väldigt rädd om den. Konservatorn (heter det så?) sa att det inte fanns något som helst värde i kannan, men vi lät honom laga den trots att det sved i plånboken. När vi  gav tillbaka kannan till henne hade vi inte hjärta att berätta att den var värdelös utan lät henne fortsätta tro att hon hade något väldigt fint. Hon fick aldrig veta sanningen. När hon gick bort visade det sig att hon lämnat kannan till min man.🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2/3/19, 1:19 PM
#4

#3:   Men nu har ju  kannan fått en liten historia att berätta, och det kan också ses som  ett slags "värde"…..  

🙂

ler
2/3/19, 1:47 PM
#5

Ja värde är tråkigt nog nästan alltid förbundet med ekonomi, den andra typen värde är väl fantastisk mycket mera värd. Och då är det också värt att vara rädd om ekonomiskt värdelösa saker.

Ulla
2/3/19, 8:58 PM
#6

Ni har så rätt. Kannan finns för övrigt kvar, trots att vi måste göra oss av med massor av saker när vi flyttade från hus till lägenhet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
ler
5/19/20, 11:37 PM
#7

Porslin har jag lagat och även annan keramik. Man kan så klart inte laga vad som helst men har man ett porslinskrus som är kantstött så kan man ta Porslinslera och blanda en smula glasyr eller fritta i, det skall vara så torrt som möjligt när man arbetar med det. När det har torkat så glaserar man och bränner. På liknande sätt kan man laga även lergods men då tar jag lera, aluminiumoxid och fritta, ca en del av varje bränner och glaserar och bränner igen. Allt förutsätter att skadan inte är för stor. Men det är bara för att jag tycker det är kul som jag provar sådant, egentligen tycker jag att det skall kastas bort och så ersättas med nytt. I sanitets industrin reparerar dom skönhets fel med samma plast teknik som tandläkarna använder.

Upp till toppen
Annons: