Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1251 ggr
Pelle A
2019-02-04 11:53

bränning med koppartråd

Tänkte vira koppartråd på några alster och ta med i glasyrbränning.

Tar ungen skada av det?

Kan jag ha med andra alster med glasyr eller påverkas de i färgen då?

Tänker bränna i 1240 grader.

Annons:
Bo§e
2019-02-04 12:32
#1

Koppar smälter vid ca 1085°C.   Om du bränner till 1240°C, kommer tråden att delvis oxidera, och delvis förångas.  Kvar blir ett slaggliknande svart "fnas", varav en del  (kanske) fastnar på lerytan, och en del kanske trillar ner på ugnsplattan  

I kontakt med sintrande lera kan den svarta slaggen/oxiden (ibland) övergå i svagt grönaktigt i dess utkanter.    Ångorna som avgår kan möjligen "smitta av sig" en aning på kringliggande föremål i ugnen, och ge en svagt grön eller blågrön "infärgning".  

Det här är svårt att ange exakt, men så skulle jag vilja beskriva vad som händer, på ett ungefär.

Varning:  Koppartråden får inte under några omständigheter komma i kontakt med ugnselementen…!

Prova med enbart 1 föremål först, och ställ det inte på din "finaste" ugnsplatta…!

Pelle A
2019-02-04 12:54
#2

Ja jag är fundersam på om teglet inne i ugnen blir missfärgat.

Och vad det är för kvalitet på tråden, står ju bara att den är 0,7mm. Vill ju inte att tråden ligger fast på sättplattorna sen.

Denna bränning skulle isf vara istället för tunnbränning.

 De här alstren ska jag sen ha i trädgården och då vill jag bränna i högre temperatur så de håller för väder och vind s.a.s.

Bo§e
2019-02-04 14:33
#3

Teglet i ugnen blir inte missfärgat för något eller några enstaka försök.   Däremot kan nog teglet bli litet "inpyrt" på sikt, om du gör detta ofta och mycket.

 Om tråden är av koppar och är 0,7 mm tjock, blir nog resultatet ungefär som jag beskrev i #1.  Om du gör ett försök kan du strö litet fin chamotte eller sand på sättplattan nedanför föremålet, för säkerhets skull.

ler
2019-02-04 14:40
#4

Vad vill du uppnå? Kanske du kan impregnera en bomulls tråd med någon kopparsalt eller annan vattenlöslig metallsalt.

Pelle A
2019-02-05 20:36
#5

Det jag vill uppnå är avtryck/ ränder i grönt-svart-brons från koppartråden och att alsterna ska tåla att vara i trädgården.

Tack för svaren Bosse, jag får fundera på om det är värt ett försök.

[rolnor]
2019-02-06 11:10
#6

Jag tror tekniken funkar bättre för typ sågspånsbränning i tunna, inte bränning i elektrisk ugn?

Annons:
ler
2019-02-06 11:45
#7

Ja Rolnor det är nog riktigt. Skall man bara få fram ett mönster eller en färg så finns det bättre sätt

Pelle A
2019-02-09 08:44
#8

Så ni menar att en skröj 980 grader och sedan en tunnbränning är tillräckligt för trädgårdsalster? Håller de i ur och skur då?

Ulla
2019-02-09 10:00
#9

Nej, de fryser nog sönder under vintern om de står oskyddat. Godset är poröst och suger åt sig fukt så mest troligt får du en frostsprängning när det är kallt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2019-02-09 14:12
#10

Ja klart dom vittrar efter något år. Använd en sintrande lera, finns också tidigt sintrande stengods. Frostsäker blir då själva skärven men om krukan står med våt jord så kan ju hela krukan sprängas. Angående färgen på resterna av koppartråden så blir det endast svart om den resterande oxiden ligger utan något som den kan bli upplöst i. Kommer det någon form för glasfas som den kan lösas i så kan man få grönt. Vill du däremot ha kopparfärgad eller brons så måste du arbeta med mangan. Det kan vara 1 del manganoxid och 1/10 del kopparoxid och fritta M 1233 eller liknan. Om du absolut vill prova med koppartråd så få tag på en riktigt tunn variant t. ex. tråd från en transformator eller från en spole från en högtalare eller liknande, så kan du linda den i leran medans den ännu inte är torr. Efter skröj kan du så ha på tunt med glasyr eller någon form för fluss och sedan bränna till sintringstemperatur.

Bo§e
2019-02-09 14:26
#11

#10:  Bra idé att linda tråden i våt lera, vilket ju ökar chansen att den stannar kvar och inte trillar av….

En kruka måste väl inte stå ute hela vintern…..man kan ju ta in den på hösten….?

ler
2019-02-09 14:30
#12

Ja men mång tror att det inte behövs när dom har hört att den är frostsäker, så man får ha styr på vad som menas med frostsäker.

Pelle A
2019-02-10 00:28
#13

"Alla" frågar : tål den att va ute på vintern..?

Detta fallet gäller inte krukor, det här gäller typ lite böjda plattor på pinne

Annons:
ler
2019-02-10 01:14
#14

Som redan sagt så om skärven suger till sig vatten så klarar den inte frost

Upp till toppen
Annons: