Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 877 ggr
MariaBell
2/8/19, 9:20 AM

Fusingugn

Hej Jag är ny med keramik och har några frågor angående bränning som jag hoppas någon kan hjälpa mig med? :) Jag har skaffat mig en liten toppmatad fusingugn. Går det bra att dra igång ugnen i min lägenhet? Eller krävs det större utrymme, där inget står nära ugnen, när man drar igång den i så höga temperaturer? Är rädd att jag ska bränna upp lägenheten :) :) Sen undrar jag om man kan gjuta en form i värmetåligt gips, fylla avgjutningen med porslinspapperslera, sen bränna porslinet i gipset. Fungerar detta? Sen undrar jag om det är farligt att bränna glasfiber dvs avger detta farliga ”ånger” eller något annat som jag bör tänka på när jag gör detta? Tack M

Annons:
JRSN
2/8/19, 10:24 AM
#1

Hittade en sida med många bra frågor och svar om bränning och ugnar. Hoppas det kan vara till någon hjälp. https://www.uterm.se/faq

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Bo§e
2/8/19, 12:42 PM
#2

#0:  >>  Sen undrar jag om man kan gjuta en form i värmetåligt gips, fylla avgjutningen med porslinspapperslera, sen bränna porslinet i gipset. Fungerar detta?   >>

Porslin krymper ( en hel del )  när det bränns….men det gör inte gipsen…!    Idén känns litet problematisk, tycker jag….

MariaBell
2/9/19, 2:38 PM
#3

Hhmm ok. Kanske om man gör gjutformarna i porslinspapperslera, fyller formen med porslinspapperslera, då borde väl gjutformen och innehållet krympa tillsammans? :) Vad tror ni, någon som bränner med sin ugn hemma i sin lägenhet eller är det för risky?

Bo§e
2/9/19, 2:42 PM
#4

#3:   Ja, om både formen och det gjutna föremålet är gjorda i samma lera, och om båda är obrända till att börja med, kommer de att krympa tillsammans.  Men formen kan då bara användas en gång.   

Varför behöver du bränna porslinet i form…?

!   Tänk på att en fusingugn är avsedd att "mjuka upp"  glas i,  och inte är lämpad för särskilt höga temperaturer…!

MariaBell
2/14/19, 12:20 PM
#5

Tack Bosse Jag gör väldigt små detaljerade smycken i porslin. Om de inte ligger i en form så misstänker jag att de kommer kollapsa i ugnen.

Upp till toppen
Annons: