Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 930 ggr
CamP
2019-02-09 21:33

Glasyrens yta

Vad orsakar apelsinliknande yta vid 1260 bränning ? Glasyren körd med olika flyttal utan förändring. Ugnen går 145 grader /h sista timmen. Min tanke är att låta den gå långsammare så glasyren hinner smälta ut? Eller är det för varmt? Mvh

Annons:
ler
2019-02-09 22:35
#1

Skall man kunna ge ett förnuftigt svar på den frågan så måste man ha mera information om glasyren.

CamP
2019-02-09 23:11
#2

Ok, ska förklara lite mer. Vit glasyr med ockra, egenblandad, en högre halt tenn i. Har kört och sett den bli helt underbar med en svagt blank yta. Ska vara relativt tjock. Ej rinnig på nått sätt som du säkert förstår. Min känsla är att den behöver smälta ut en aning till, blir lite ”guppig” och snäppet matt. Blir även en del nålstick, ffa med lavaleran i denna bränning.

ler
2019-02-10 01:10
#3

För hög viskositet och för stor ytspänning. Antingen öka temperaturen eller minska mängden aluminium och eller kvarts. Du kan med fördel öka mängden zink och Barium, och eftersom du bränner högt så kan du också öka mängden krita.

Bo§e
2019-02-10 13:53
#4

#3:  Viskositet och ytspänning, ja….

Det kan ju ha råkat bli litet för mycket tennoxid i glasyren….det ger symptom som liknar detta.

Notera att detta inte är en invändning mot Lers förslag….vi bara angriper samma problem från två olika håll…..

ler
2019-02-10 14:11
#5

Ja det är ju möjligt att minska mängden tenn men då ändrar man också färgen, har du några % zink i så minskar du ju automatiskt mängden aluminium och kvarts i formeln och zink hjälper på att bilda vitt. Men har du ökat mängden tenn av någon orsak och problemet uppstått då så är det så klart lättast att göra som Bosse skriver

CamP
2019-02-10 17:42
#6

Har faktiskt minskat något på tennet, fast bara knappt 1 %, kunde inte märka av någon skillnad i vithet jämfört med gammalt prov, men det var väl lite för liten minskning. Receptet är baserat på Nef syenit, dolomit och kvarts som de större ingredienserna . Kan man experimentera (klart man kan 😉) att lägga i 2-3 % zink menar ni?? Kan det vara vits att bytartjänst en del av nef syen till kali, eller är det åt fel håll så att säga? Kan tillägga att jag hade flera olika glasyrer och färger i ugnen, inte bara denna vita som reagerade. Men vissa är ju inte så känsliga som andra. Tack för att ni klurar

Annons:
ler
2019-02-10 18:38
#7

Menar du kalifältspat så är det ju åt fel håll, den har ju mera kvarts än syeniten. Och ja några % zinkoxid är bra

CamP
2019-02-10 19:16
#8

Tack ”ler”, det ska jag pröva. Minska med 2% tenn kanske och tillsätta några % zink Har Barium samma effekt?

CamP
2019-02-10 19:18
#9

Kan även säga att gul ockra ingår, för att ge den lite mer varma vita vad jag förstår, krånglar den till det tro?

ler
2019-02-10 21:03
#10

Nej

Upp till toppen
Annons: