Glasyrer/glasering

Glasyrens yta

2019-02-09 21:33 #0 av: CamP

Vad orsakar apelsinliknande yta vid 1260 bränning ?
Glasyren körd med olika flyttal utan förändring.
Ugnen går 145 grader /h sista timmen.
Min tanke är att låta den gå långsammare så glasyren hinner smälta ut? Eller är det för varmt?
Mvh

Anmäl
2019-02-09 22:35 #1 av: ler

Skall man kunna ge ett förnuftigt svar på den frågan så måste man ha mera information om glasyren.

Anmäl
2019-02-09 23:11 #2 av: CamP

Ok, ska förklara lite mer. Vit glasyr med ockra, egenblandad, en högre halt tenn i. Har kört och sett den bli helt underbar med en svagt blank yta. Ska vara relativt tjock. Ej rinnig på nått sätt som du säkert förstår. Min känsla är att den behöver smälta ut en aning till, blir lite ”guppig” och snäppet matt. Blir även en del nålstick, ffa med lavaleran i denna bränning.

Anmäl
2019-02-10 01:10 #3 av: ler

För hög viskositet och för stor ytspänning. Antingen öka temperaturen eller minska mängden aluminium och eller kvarts. Du kan med fördel öka mängden zink och barium, och eftersom du bränner högt så kan du också öka mängden krita.

Anmäl
2019-02-10 13:53 #4 av: Bosse Cebex Gbg

#3:  Viskositet och ytspänning, ja....

Det kan ju ha råkat bli litet för mycket tennoxid i glasyren....det ger symptom som liknar detta.

Notera att detta inte är en invändning mot Lers förslag....vi bara angriper samma problem från två olika håll.....

Anmäl
2019-02-10 14:11 #5 av: ler

Ja det är ju möjligt att minska mängden tenn men då ändrar man också färgen, har du några % zink i så minskar du ju automatiskt mängden aluminium och kvarts i formeln och zink hjälper på att bilda vitt. Men har du ökat mängden tenn av någon orsak och problemet uppstått då så är det så klart lättast att göra som Bosse skriver

Anmäl
2019-02-10 17:42 #6 av: CamP

Har faktiskt minskat något på tennet, fast bara knappt 1 %, kunde inte märka av någon skillnad i vithet jämfört med gammalt prov, men det var väl lite för liten minskning.
Receptet är baserat på Nef syenit, dolomit och kvarts som de större ingredienserna . Kan man experimentera (klart man kan 😉) att lägga i 2-3 % zink menar ni??
Kan det vara vits att bytartjänst en del av nef syen till kali, eller är det åt fel håll så att säga?
Kan tillägga att jag hade flera olika glasyrer och färger i ugnen, inte bara denna vita som reagerade. Men vissa är ju inte så känsliga som andra.
Tack för att ni klurar

Anmäl
2019-02-10 18:38 #7 av: ler

Menar du kalifältspat så är det ju åt fel håll, den har ju mera kvarts än syeniten. Och ja några % zinkoxid är bra

Anmäl
2019-02-10 19:16 #8 av: CamP

Tack ”ler”, det ska jag pröva. Minska med 2% tenn kanske och tillsätta några % zink
Har barium samma effekt?

Anmäl
2019-02-10 19:18 #9 av: CamP

Kan även säga att gul ockra ingår, för att ge den lite mer varma vita vad jag förstår, krånglar den till det tro?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.