Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 877 ggr
Stina Ström
2019-02-14 11:14

Skröj/glasyrbränning

Jag har just gjort något tokigt - ställt skröjbränt och oskröjat stengods på samma plats och har nu glaserat allt i tron att det var skröjat. Upptäckte det när en sak gick i bitar när jag tog i den. Min undran : kan jag glasera allt i långsam skröjtemp och fortsätta direkt med glasyrtemp?

Annons:
ler
2019-02-14 11:22
#1

Om glasyren är lämplig för råglasering så ja. Det kräver att det finns nog med lera i glasyren, sepiolith, zink och eller något CMC är också att rekommendera. Lite borax kan också vara fint men colemanit är dåligt.

Stina Ström
2019-02-14 11:50
#2

Jag har glaserat med vit blank från Cebex och svart blank från Seemanns.

NenneAhl
2019-02-14 12:07
#3

Om glasyren sitter på utan att det bubblat sig eller godset inte spruckit pga vattnet så bör det funka. Se bara till så det är ordentligt torrt som nät man skröjbränner. Har gjort det mycket förr för att spara en bränning. Lycka till Lennart

ler
2019-02-14 13:04
#4

Ja då skulle jag föreslå att du frågar dom på Cebex och seemann dom måste ju veta vad det är i deras glasyrer och om dom är lämpliga. Skulle jag vara dig så brände jag endast en liten grej som står på någon trasig platta som eventuell glasyr kan hamna på så du inte förstör en hel och fin platta. Eller smörjer rejält med plattengobe. Så ser du hur det går och om du kan bränna allt annat också

Stina Ström
2019-02-14 15:08
#5

Tack för svar. Jag tog det säkra för det osäkra och glasyrbränner bara de skröjade föremålen. De andra får åka med i nästa skröjning (med extraplattor under).

Bo§e
2019-02-14 18:11
#6

#5:  Bra idé att inte ha bråttom i onödan, så slipper du chansa just nu….

Min erfarenhet är för övrigt att "råglasering" nästan alltid fungerar fint, förutsatt att leran är av en "vit" sort,  dvs fri från järn, svavel och annat som kan finnas i leror med mörkare färg  (litet generellt och förenklat uttryckt).       Men skall man råglasera är det en stor fördel att ha utrustning för Sprutglasering,  eftersom godset då inte hinner bli så vått som när man doppar/häller, vilket innebär att man lättare kan hantera sakerna, och det sker inga olyckor med "upplösta" saker som trillar ner i glasyrhinken,  och man slipper få saker sönderklämda av glasyrtången osv…   Så, om man tänker satsa helhjärtat på råglasering (vilket onekligen sparar mycket el, tid och element), är Sprutglasering nästan ett måste, av praktiska skäl…..

Sidoinfo:   Allt gods från Höganäs Keramik AB (från övergången till stengods 1969) är råglaserat.  Man "avskaffade" helt enkelt skröjbränning…..men det förutsatte också att allt gods sprutglaserades…..

Annons:
Upp till toppen
Annons: