Bränning av keramik

Saltglasering lägsta temp med vanligt salt

2019-02-14 14:23 #0 av: NenneAhl

Var går den nedre temperaturgränsen för att bilda Saltglasyr med vanligt koksalt med samma resultat som vid 1260-1280 grader? Någon som testat hur lågt man kan gå utan att glasyren försämras? (Vill saltbränna skulpturer)
Lennart

Anmäl
2019-02-14 18:15 #1 av: pyromanen

Om du inte använder salt (natriumklorid) utan saltglasyr, typ det som sitter på väggarnas i en saltugn, (natrumaluminiumsilikat) då glaseras det redan från ca 930 grader.
Jag testade för långe sedan göra blomkrukor i lergodslera o bränna i min saltugn till 1000 grader. De blev glaserade tyvärr, det var inte vad jag ville då. Men inte blev det "orange peel".
Varför vill du ha ner temperaturen?

Anmäl
2019-02-14 22:33 #2 av: NenneAhl

För att minska risken med deformering av tunga skulptur. Men också om man kan använda tex en stengodslera som sintrar vid 1100. Eller kanske ännu lägre. Låter ju som glasyren smälter vid väldigt låg temp enligt din erfarenhet med blomkrukorna. Funkar det vid lägre temp så spar man på ved, tid och ugn.

Anmäl
2019-02-15 15:41 #3 av: pyromanen

Smälter ja, men har inte skrivit något om samma resultat. Det tror jag verkligen inte det blir. Lite glansiga blev mina krukor, inte matta som jag ville.

När jag läst brännkurvor från diverse saltbrännare är det lägste jag sett att någon börjar salta vid 1180 grader. Själv har jag bara provat mellan Orthon 9 - 12 och tycker det blir snyggare helt uppe... där tekopparna ibland blir ovala... och Orhon 11 ligger utsmetat ...

Anmäl
2019-02-18 01:30 #4 av: ler

Men varför måste det då vara vanligt salt?

Anmäl
2019-02-18 09:17 #5 av: NenneAhl

#2: om det räcker med 1180 som topptemperatur så är ju det positivt. kan man gå lägre så finns det ju leror som sintrar till porslinstäthet redan vid 1080.

#4: nej det måste det inte, tar tacksamt emot andra bra erfarenheter. har provat med bikarbonat, tycker det funkar bättre för mig med salt. Har också funderat på tösalt mycket billigare innehållet klumpförebyggande medel, vet ej om det kan påverka resultatet? Någon som använder det?
Vet också att man kan använda borax vid lergodstemp men då bildas borosilikat hur tålig är sådan glasyr jämfört med natrium?

Det jag vill uppnå är saltglasyrens karakteristiska knottriga yta och saltglasyrens tålighet mekaniskt och mot kemikalier.
Tycker dessutom att det är gott o slippa hålla på med ”vanliga glasyrer” bara färgkropp eller leran som den är och ingen skröjbränning.

Anmäl
2019-02-18 11:19 #6 av: ler

Du kan komma andra salter i vanligt salt så smält temperaturen kommer helt ner till 900 grader och det är som du skriver borax och/eller salpeter, zinkchlorid, pottaska och andra. Bästa resultatet skulle vara för låga temperaturer att blanda sassolin i vanligt salt.

Anmäl
2019-02-20 11:17 #7 av: NenneAhl

#6 Kan vara bra för skulpturer som inte måste ha en så slitstark yta som på bruksföremål. Är nog säkrast att göra sådana bränningar i en särskild ugn i så fall. Antar att det måste bli borosilikat beläggningar på ugnen precis som det blir med salt. Gör man då en saltbränning efter en lågbränd med bor eller annat så vad får man då för kvalitet på den glasyren?
Pottaska har man ju gott om i en vedeldad ugn, hur påverkar den en vanlig saltbränning ? Blir det skillnad på glasyren om man saltglaserat i gasugn där ingen pottaska finns? Isf vilken? Vad jag läst tidigare så måste man upp till minst 1280 för att få någon effekt av askan?
De senaste bränningarna jag gjort var till ca 1250 o de blev bra resultat.

Jag ska testa med många provringar och börja salta vid låg temp.
Har också köpt en säck vägsalt 25 kg 60kr mot 70kr fört 10 kg vanligt salt. Ska testa det med, men en sak i taget.

Så frågan kvarstår.....

Anmäl
2019-02-20 11:23 #8 av: rolnor

Vägsalt är väl kalciumklorid? Undrar om det verkligen fungerar.

Anmäl
2019-02-20 11:37 #9 av: ler

Nej det tror jag inte skulle fungera.

Anmäl
2019-02-20 14:46 #10 av: NenneAhl

Det finns olika vägsalt, sådant man har för att binda damm på grusvägar, tror det stod magnesimklorid på den sorten. Kalciumklorid har jag inte sett. På min som är till för att smälta snö med står det natriumklorid och klumpförebyggande medel tillsatt. Och jag skrev faktiskt fel förut står inte vägsalt på säcken utan gatusalt.

Anmäl
2019-02-20 15:33 #11 av: ler

Magnesiumklorid funkar nog inte det heller och som Rolnor skriver så är vägsalt kalciumklorid. Men varför använda sådana som inte riktigt hjälper bara för att kilopriset är extremt lågt, det blir ju då dyrt ändå när det inte fungerar!

Anmäl
2019-02-20 19:30 #12 av: NenneAhl

Lätt att det blir missförstånd när man använder handelsnamn på en produkt utan att använda den kemiska benämningen, kärt barn kan ha många namn, så bra att du ställde frågan rolnor.  #11 det jag köpt på 25kg säck är handelsnamn "gatusalt" kemisk benäning natriumklorid (koksalt) som innehåller klumpförebyggande medel och det är inte varken kalciumklorid eller magnesiumklorid i den. Frågan var ju om någon testat just sådant gatusalt  ?(om den klumpförebyggande tillsatsen påverkar?, jag tror inte)  Vist salt är billigt i sammanhanget  hur man än köper det. Men 100 kg för 700 kr eller 100 kg för 240 kr är ingen liten skillnad, så varför betala mer om det inte behövs. Köper dessutom båda i samma butik så det är bara några meter mellan de olika säckarna. Ler har du några svar på mina frågor som jag skrev i #7 med anledning av vad du skrev i #6?

Frågan om det går att saltglasera i lägre temperatur borde väl vara intressant för alla som håller på med detta? Det finns ju som sagt stengodsleror som sintra väl i låg temperatur. Eller är dessa leror inte bara ur någon annan aspekt? jag har inte provat någon sådan själv.

Så frågan kvarstår..... var går den nedre gränsen för saltglasering med natrium i form av natriumklorid eller natriumbikarbonat eller kanske någon annan användbar natrium förening?

Kommer som sagt att testa själv .... men är hjulet redan uppfunnet så behöves det kanske inte,

Anmäl
2019-02-20 19:55 #13 av: ler

Utan någon av dom tillsatser som jag skrivit om så är det nog som Pyromanen säger. Om man vill ha en riktig saltglasering så är normalen 1180-1280 grader beroende på massan. Desto mera porös en lera/massa är desto sämre låter den sig saltglaseras, en porslinsleran är perfekt rent tekniskt, sen om man gillar utseendet är en annan sak.

Anmäl
2019-02-20 20:00 #14 av: rolnor

Ja, frågan är väl om det blir fint vid lägre temp? Det kanske blir en glasyr men den får inte det typiska utseendet för en salt eller sodaglasyr?

Anmäl
2019-02-20 20:12 #15 av: ler

Nej är det ren salt så blir det inte varken fint eller bra

Anmäl
2019-02-20 20:32 #16 av: NenneAhl

#13 ”Utan någon av dom tillsatser som jag skrivit om så är det nog som Pyromanen säger. ” låter som du gör ett antagande där? Har du egen erfarenhet av saltbränning? Min porslinslera tar salt mycket sämre än min stengodslera så det stämmer inte för mig iaf.
#14 ja det är just sådant jag undrar om, men är inte hjälpt av gissningar. Vill ha fakta om någon redan testat.
Så frågan kvarstå alltjämt ...

Anmäl
2019-02-21 00:01 #17 av: ler

Inget antagande, där tolkar du orden fel. Och vill du inte tro på vad som blir sagt så får du väl testa själv. Din porslinslera? Ja just det är det porslinslera eller sådant som återförsäljarna kallar för porslin? Men nu har jag skrivit färdigt i den här frågan det verkar ju ganska meningslöst.

Anmäl
2019-02-21 09:57 #18 av: NenneAhl

#17 Provat är just det jag gjort. porslinsmassan jag använt heter TM och egenskapen jag vill åt med den är just att den är helt tätsintrad då jag använder den till oljelampor och fotogenlampor. Då måste skärven vara helt tät så oljan inte kan tränga igenom. Jag har gjort 1000 tals oljelampor genom åren och vet att den funkar. Porslinsmassor innehåller mycket kaolin vilket höjer aluminiumhalten, aluminium motverkar saltglasyrbildningen. Man använder ofta en blandning av kaolin och aluminiumoxid eller hydroxid just för att skydda ugn och sättmaterial från att bli glaserade. Har också testat med en annan porslinsmassa som blir mer transparent än TM, samma sak med den mindre glasyrbildning.

Så frågan kvarstår ...... var går den nedre gränsen?

Anmäl
2019-02-21 11:55 #19 av: rolnor

Känns som tonen blir onödigt negativ, är ju ett intressant projekt och det vore kul om du vill lägga ut bild på resultatet.

Anmäl
2019-02-21 13:09 #20 av: ler

TM är inte riktig porslin och om man läser om den så står det att den är lätt att dreja med vilket talar för att det är en tillsats av plastisk lera som alltid har en hög halt av aluminium. Förhållandet mellan Kvarts och aluminium skall vara som lägst 3,3:1 och högst 12,5:1 men optimalt 5:1-6:1. Det krävs att det finns en sur glasfas och det kan vara en fördel att det finns fritt kvarts. Naturligtvis påverkar halten av alkali i leran. Och andra faktorer så som järn.

Anmäl
2019-02-21 13:22 #21 av: Bosse Cebex Gbg

Ja, TM  (81298)  är beredd för att få förbättrade  plastiska egenskaper, och därför har man kompromissat med ljusgenomsläpplighet och i viss mån även vitheten.  Men (tycker jag)...den är trots allt acceptabelt vit.      Dock ingen "hit" i saltsammanhang (vilket egentligen inte är förvånande)...

Anmäl
2019-02-21 13:25 #22 av: ler

Bränning i saltugn. Den är nog minst 50 meter lång och det blir bränt med spillved från regnskogen. Ugnen finns i Ipho där jag arbetat en del med utveckling av glasyrer och också hjälpglasyrer till just salt.

Anmäl
2019-02-21 13:32 #23 av: ler

Ännu en bild

Anmäl
2019-02-21 13:56 #24 av: NenneAhl

#19 Ja rolnor håller med om det. Jag ska naturligtvis återkomma med både bild och och övrig information angående lera temperatur etc. om det nu blir något att redovisa Glad.

#21 Hej Bosse! Har du något tips på  porslinslera som är bra i saltsammanhang? (köpte min TM av dig för många år sedan Glad men höll inte på med saltbränning då),  Lennart Ahlqvist.

Anmäl
2019-02-21 14:25 #25 av: Bosse Cebex Gbg

Hej Lennart,

Nej, jag har nog inget bra förslag.....Blinkar....är det pga tätheten (oljelampor) som du vill använda just den leran...?   Jag funderar på hur det skulle fungera med en tunn, svagt järnhaltig engobe i samband med saltbränning av den leran....?

Anmäl
2019-02-21 15:48 #26 av: NenneAhl

#25 Undrade med anledning av påståendet  "en porslinsleran är perfekt rent tekniskt,"? Men strunt samma kan lägga ner den diskussionen.  Har köpt tillbaks min gamla verkstadsutröstning och startat om och fick då med min gamla TM bla. och många kg blå färgkropp som jag  använder. Så nu gör jag blå oljelampor som är saltglaserade, blir tunnare med glasyr men helt ok.

Eftersom jag bara håller på med saltglasyr nu, så är frågan om var den nedre temperaturgränsen går högst relevant för mig.

Anmäl
2019-02-22 22:59 #27 av: [SkansensKrukmakeri]

Borde väl inte ge mig in i diskussionen vid det här laget, men, men...  Jag har fått lära mig av av de gamla mästarna och tror mig veta en hel del om saltglasering.            Oavsett vilken lera man använder vid saltglasering bör man alltid engobera invändigt med en lerslamma/glasyr som ger ett tillfredställande tätskikt. Det är en vedertagen åsikt att saltet är allena saliggörande, men så funkar det inte faktiskt.      Tänk efter....saltångorna når sällan, eller aldrig ner i kärl men små mynningar, inte ens en mugg eller dylikt. Oftast ställer man kärlen på någon form av underlägg, av varierande material,  för att undvika vidhäftning mot sättplattorna. Om leran inte är tätsintrad får man alltså problem här, inget salt i botten och inget salt inuti är lika med läckage...I Raus begöt  vi samtliga kärl invändigt med uppslammad Kvidingelera med oslagbart resultat. NenneAhl hör av dig till mig så ska jag förklara närmare.

Anmäl
2019-02-23 10:06 #28 av: ler

Så blir det också ofta gjort i Tyskland, jag har jobbat i Görzke där det då fanns 17 stora verkstäder för saltglasering. Allt blev glaserat med Lehm glasyrer= lerglasyrer och så saltat på det. Ibland så står ju sakerna på varandra så är det ju svårt för ångorna att nå in/ ner.

Anmäl
2019-02-23 15:21 #29 av: ler

Frågan om bor försämrar glasyrens egenskaper, är mängden bor mindre än 12 % i glasyren finns ingen risk för försämrat resultat angående kemisk resistens. Faktiskt så förbättrar man med små mängder bor glasyrens egenskaper. Normalt så är den nedre gränsen för saltglasering 1160 grader. Med speciella massor är det möjligt att saltglasera under 1100 grader från 1060 och uppåt men då krävs en tillsats av borsyra. Något som förbättrar resultatet vid saltglasering är om leran innehåller ca. 1% magnesium, den mängden bör dock inte vara mycket större. Rödbrännande lera kan saltglaseras redan vid ca. 1180 grader medans gråbrännande leror kräver 100 grader mera för en optimal utveckling av glasyren. Halten av vattenånga i ugnen spelar också en roll, så som reduktionsgrad, tidsförlopp och vad det nu kan vara. Med så många parametrar är det omöjligt att ge ett relevant bud på vad som är lägsta möjliga temperatur, men tar man hänsyn till alla faktorer så är det helt klart att temperaturen kan vara lägre än du har haft.

Anmäl
2019-02-23 17:59 #30 av: NenneAhl

#27 Det här hör ju inte alls till tråden, blir lätt att det skenar iväg när det finns så mycket intressant att dryfta. Ser att jag själv gjort så och gör det igen här... Det går bra att få ner saltångorna om man inte packar ugnen för tätt. Vill visa ett par saker jag gjort utan att engobera eller använt annan glasyr på insidan, här är det enbart saltet som bildat glasyren. Krukan är 55cm hög och har glasyr hela vägen ner i botten, tekoppen bra med glasyr även på insidan. Så vill någon diskutera vidare om detta eller annat som inte hör till tråd, snälla öppna en ny tråd då.

#29 Tack ler för att du styr upp tråden på banan igen!Glad Jag kommer att använda enbart salt (fuktat) när jag testar. Tänker att det är lätt att styra % halten när man blandar en "vanlig glasyr". Men när man slänger in kemikalierna  i ugnen som vid saltglaseringen så tror jag det är svårt att veta hur många % av vad som bildar glasyren, krävs analys av glasyren då för att veta. Kan ju dessutom bli olika på olika ställen i ugnen.

De massor du nämner som går att använda under 1100 grader är det något man kan köpa eller får man blanda det själv? Och vilka egenskaper har de?

Anmäl
2019-02-23 18:02 #31 av: NenneAhl

Finns mer att se på våran hemsida för den som är intresserad.

krukmakerila.se

Välkommen!

Anmäl
2019-02-23 18:08 #32 av: ler

Fin kopp. Jag skall kolla med mina kollegor i Tyskland vad det finns för leror på marknaden.

Anmäl
2019-02-23 18:38 #33 av: NenneAhl

Tack! Vad bra ser fram mot det.

Anmäl
2019-02-23 20:29 #34 av: [SkansensKrukmakeri]

Ja, jag missade utgångsfrågan. Man ska använda bergssalt, helst fuktat och borax sänker saltets förångningstemperatur. Lers förklaring är mycket bra. Lycka till!

Anmäl
2019-02-25 14:01 #35 av: ler

Lera No. 19 från firma Witgert skulle vara bra om man vill salta på lägre temperatur. Det är samma firma som har No. 11 som blir använd till saltbränning i Westerwald och dom som bränner riktigt högt använder 11M som är en magrare variant av 11. No. 19 är en stengodslera som sintrar tidigt, du kan se data på deras hemsida.

Anmäl
2019-02-25 21:42 #36 av: NenneAhl

Tack ler!  Tekoppen i bilden på #30 har jag gjort av nr. 11, gillar den leran, bra att jobba med. Nr 19 är faktiskt en av de leror jag har haft i tankarna att testa om jag kan få glasyrbildning redan vid 1100 grader. Men jag har ju tänkt att göra försöken med nr 11 och en annan lera jag blandat själv, så de är ju inte lika tät sintrade vid den temperaturen så kanske får inget riktigt rättvist svar då.

Anmäl
2019-02-25 21:54 #37 av: ler

Nej vid 1100 grader är No. 11 helt porös, men klart det kanske kan gå om du har passande lera att blanda med, även om jag tror det kan vara svårt. Vart köper du No. 11?

Anmäl
2019-02-25 22:07 #38 av: NenneAhl

Hos Tärn, han har nr 19 också och ett par andra som kan vara intressanta att testa.

Anmäl
2019-03-24 16:35 #39 av: NenneAhl

Har just plockat ut provringar, saltbrända vid 1100 grader, det funkar. Återkommer med mer utförlig rapport.

Anmäl
2019-03-24 16:36 #40 av: NenneAhl

.

Anmäl
2019-03-24 20:56 #41 av: Ulla

Åh, vad spännande! Det ska bli kul att läsa mera. 

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2019-03-24 22:29 #42 av: NenneAhl

#41 Ja det här är väldigt spännande, har ju bara bränt några provringar hittills. Tro att det går bra ner till 1080 grader. Detta öppnar ny dörrar för saltglasering, betydligt enklare och billigare ugnskonstruktiner, bränna salt i rakutunnan? Bygga ugn av lecablock? Sparar mycket bränsle, bra för miljön. Den miljövänligaste energin är ju den som inte behöver användas. Experimenten har just bara börjat för min del.

Anmäl
2019-04-27 17:34 #43 av: NenneAhl

Denna skål är bränd och saltglaserad med bara vanligt salt vid 1080 grader. Med rätt lera så fungerar det vid den temperaturen. Ytan har dock en del små uppstickande lite vassa prickar. Misstänker att det kanske är askpartiklar som bränt fast i glasyren och inte bränns bort i den relativt låga temperaturen. Ska bygga en oljebrännare och se om det blir bättre med den. Ska bli kul att testa med oljebrännare och köra med förnybar olja eller disel. Tänkte först gasol, men inte kul med fossila bränslen om går att undvika.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.