Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1389 ggr
Iberg
2/15/19, 5:18 PM

Glasyr på sinterengobe?

Är det nån som testar att påföra sinterengobe, låtit det torka och sedan glaserat på det? Kan sinterengobe och glasyr samsas, är väl det jag undrar? :)

@bergkeramik

Annons:
Bo§e
2/15/19, 6:32 PM
#1

Menar du transparent glasyr…?   På grund av djungeln av material och sammansättningar blir det som vanligt svårt att ge ett generellt svar,  men eftersom sinterengober ofta har en hög halt av pigment,  får man nog räkna med att "färgen" vill "svettas ut" i den överliggande glasyren och ge en aning suddiga resultat.   Det behöver inte gälla alla sinterengober, men de mest färgstarka och pigmentrika  riskerar säkert att bete sig så i kombination med glasyr.   Men, det kan ju vara både bra och dåligt, beroende på vad man vill åstadkomma.    Jag kan tänka mig att en vit glasyr ovanpå en riktigt färgstark sinterengobe skulle kunna ge spännande resultat….        Bara att prova….! 🙂

rikardbornholm
2/16/19, 10:55 AM
#2

Hej. Jag jag använder sinderengober på glaserat och under glasyr.. under får det en lite mer dovare färgton . Men som alltid.. testa ,testa och testa.. Det finns inga givna svar när det gäller keramik..

Bo§e
2/16/19, 5:57 PM
#3

#2:   Ja, det finns så många variabler att det blir svårt att överblicka.    Och resultatet påverkas också av vilken transparent glasyr man använder…..

ler
2/17/19, 10:32 AM
#4

Ja ett generelt svar på hur det kommer att se ut är naturligtvis inte möjligt att säga men om vi bortser från det estetiska och ser på det tekniska så fungerar det helt fint att glasera på en sinterengobe. Sinterengoben är ju en mellanting mellan leran och glasyren. Så vill du vara helt säker på resultatet så gör du din sinterengobe själv genom att tillsätta 20-40% av den glasyr du använder till en enkel engobe, så vet du åtminstone att glasyren inte påverkar färgen annorlunda än sinterengoben.

AnnaLow
2/17/19, 8:01 PM
#5

Jag har gjort precis så; blandat 40% glasyr med min stengodsengobe innan skröj och sedan glaserat med samma glasyr (100% då, alltså). För mig kryper glasyren rätt ordentligt i det fallet. Visserligen på ett snyggt sätt tycker jag såhär i efterhand, men inte riktigt vad jag hade förväntat mig.

ler
2/17/19, 8:31 PM
#6

Vad var det då för en glasyr? Måste vara en glasyr med väldigt mycket krita/magnesium eller ovanligt mycket aluminium

Annons:
Upp till toppen
Annons: