Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1306 ggr
ler
2019-02-18 04:19

Nya glasyrer

Jag var inne på decopotterycolor och såg nya glasyrer som jag tycker man skall se på.

Annons:
[rolnor]
2019-02-18 20:17
#1

Kollade och kunde inte avgöra vad som var nytt, var det någon speciell du tänkte på ler?

ler
2019-02-18 20:22
#2

Nej jag såg bara på deras presentation av glasyrer på relief och tycker att det är en fin presentation, lite annorlunda än man är van vid.

[rolnor]
2019-02-18 22:15
#3

Jag har sett att Cebex har en oxblod som jag tror är internreducerad som ser fin ut, har du sett nån sån i verkligheten? Har själv gjort en del prov men det blir ofta inte heltäckande. Det är kanske jag som inte glaserat tillräckligt tjockt?

ler
2019-02-18 23:11
#4

Har just provat att se den glasyren men hittar den inte, har du ett nummer på den. Intern reducerade glasyrer blir alltid mer eller mindre ojämnt färgade. Så det du fått fram är nog bara normalen.

ler
2019-02-19 00:21
#5

Är också nästan 100% säker på att fabrikerna inte skulle ge sig i kast med en sådan glasyr på grund av osäkra resultat

[rolnor]
2019-02-19 04:25
#6

Hittar inte den nu så dom har nog slutat med den. Dom har en dom kallar tenmoku 1347, undras om den är tänkt att reductionsbrännas?

Annons:
ler
2019-02-19 08:31
#7

Det tror jag inte

Bo§e
2019-02-19 14:02
#8

#3: "Oxblod"…..jag tror att du menar 5567 eller 5568, och de är helt "vanliga" oxidationsglasyrer.  Men de skall läggas ganska tjockt, och sedan får man kompensera eventuell rinnighet med sänkt temperatur / minskat värmearbete.  Ju lägre de bränns, desto mer "oxblodig" blir färgtonen….  De ljusnar vid höjd temp.  Det är inte ovanligt att man bränner dessa glasyrer från 1170-80°C och en bit uppåt. 

#6:  1347 skall läggas ganska tjockt, och om den då rinner får man i stället kompensera det med sänkt temperatur/ minskat värmearbete.    Får en vacker brunton,  men är - om man frågar  mig - ingen tenmoku.   Bra, mekaniskt stark bruksgodsglasyr.

#5:   Du har helt rätt.   Varken 1347 eller någon av de röda 5567/68 är tänkta att brännas reducerande, vare sig  internt eller med ugnsatmosfären.  De är  "helt vanliga" fabriksglasyrer för oxiderande bränning.

ler
2019-02-19 15:44
#9

Svårt att se på bilderna men det ser ut som glasyrer gjorde på kadmiumfritta, det där mörka nätmönstret runtom det röda är typiskt för sådana glasyrer och dom är i sin natur känsliga för övertemperering.

[rolnor]
2019-02-19 17:22
#10

Jag har köpt oxblod på nätet som var avsedd för reduction men jag har bara sett sån kommersiell glasyr vid det tillfället. Om man bränner reducerande så vill man väl blanda egna glasyrer, inte minst för att spara pengar kanske. Finns väl ingen marknad för färdiga sådana glasyrer.

ler
2019-02-19 17:42
#11

Nej det har du rätt i och det är nog en av grunderna, den andra grunden är nog att det ju kan vara svårt att garantera säkra resultat eftersom det krävs mycket mera av den som bränner. Men nu när du tar upp det ämnet och jag själv svarat på det så tänker jag samtidigt att om man kom ut på nätet med några riktigt bra reduktionsglasyrer så har man ju hela världen som marknad, så undrar om det ändå inte kunde funka.

[rolnor]
2019-02-19 23:11
#12

Jag vill minnas att jag köpte mina reductionsglasyrer från Echo Ceramics, tog en evighet gick med båttransport från USA. Kan det vara så att dom som reducerar kanske är ganska avancerade och ogärna vill använda exakt samma glasyr som andra keramiker och därför vill blanda själv? Dom proffs som använder köpeglasyr tänker jag ofta jobbar med färgglad keramik och då dekorerar mycket och bara vill ha en viss färg, att man använder glasyr på samma sätt som en konstnär målar med t.ex. oljefärg?

ler
2019-02-20 01:01
#13

Ja vem vet, tänker att om man vill ha en riktigt ljusblå reduktionsglasyr typ chun så kanske det inte är så viktigt vem som gjort den men viktigare hur bra den är?

Annons:
Upp till toppen
Annons: