Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1075 ggr
Stinann
2/21/19, 2:32 PM

Glasyrproblem

Jag har en vit glasyr som jag inte gjort själv, problemet är att den krakelerar när den torkat och nästan flagnar av.

Vad kan jag göra? Tillsätta kaolin?

Tacksam för tips 😕

Annons:
ler
2/21/19, 2:55 PM
#1

Glasyren är för plastisk och har för stort torrsvinn så kaolin gör det bara värre. Plastisk lera, kaolin och zinkoxidhalten är för hög. Man kan kalcinera dessa ämnen eller en del av dom och zinkoxid kan med fördel införas som fritta. Men det kan också bero på att du glaserat för tjockt.

er
2/21/19, 6:22 PM
#2

#1 Går det att rädda en redan blandad glasyr som beter sig så?

ler
2/21/19, 7:04 PM
#3

Beror lite på hur glasyren ser ut i receptet, om det är möjligt att repetera själva receptet utan plastiska material och blanda med existerande. Och så om det bara är en vit eller en transparent så är det relativt lätt att ändra på receptet. Men det blir då alltid mera glasyr än man startade med. Annars så är det tjockleken på glasyren man får arbeta med, att limma glasyren är i detta fallet inte heller någon lösning på problemet. Det bästa är nog att göra om glasyren till en annan glasyr och hitta eller göra ett nytt recept till den som man skall ha.

Stinann
2/21/19, 9:02 PM
#4

Tack för tips #1 Jag ska pröva med att tillsätta lite kalcinerat material. Det är värt att pröva innan vi slumpar glasyren 😉

Stinann
2/21/19, 9:02 PM
#5
ler
2/21/19, 9:16 PM
#6

Har du mycket av den så kan jag hjälpa med att styra upp receptet

Annons:
Stinann
2/22/19, 7:11 AM
#7

#6 Tyvärr så har vi inget recept.

Den här glasyren kom med när vi köpte loss en keramikers verkstad då hon lade ned sin verksamhet. Men tack för erbjudandet ❤️

Vi får pröva lite i blindo

ler
2/22/19, 9:12 AM
#8

Vilken temperatur, vilken färg?

Stinann
2/22/19, 1:23 PM
#9

#8 Den är vit blank bränner i 1240

Upp till toppen
Annons: