Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 1433 ggr
andrea_karlsson
2/24/19, 10:49 AM

Sälja keramik hos återförsäljare

Hej! Jag tänkte kontakta en butik i närheten av  där jag bor och se om de är intresserade av att sälja min keramik. Jag går i skolan så jag håller på med keramik på deltid och säljer en del saker själv. Jag har pratat med skatteverket och än så länge räknas det jag gör som hobbyverksamhet. Jag undrar nu, kan jag sälja hos någon annan utan att ha ett registrerat företag? Alla tips ni har kring allt som har att göra med försäljning hos någon annan mottages gärna!

/Andrea

Annons:
nyfikennovis
2/27/19, 6:14 PM
#1

Jag brukar maila/ringa till skatteverket för att få svar på sådana frågor ( bra att gå direkt till källan så blir det inga missförstånd ) mailen kan svar dock dröja nån vecka eller två :)

[rolnor]
2/27/19, 6:32 PM
#2

Det är ingen stor sak att registrera firma, kostar en slant förstås.

Marieta Toneva
2/28/19, 10:23 AM
#3

Det kostar inget att registrera företag om det inte är aktiebolag. Enskild firma kostar 0 kr att registrera. I ditt fall låter det som hobbyverksamhet då syftet är en sidoverksamhet då du studerar nu. Det är enkelt att redovisa på ”hobbyblanketten” som skatteverket har.

[rolnor]
2/28/19, 3:59 PM
#4

Jag minns nog fel då, men att regga firmanamn kostar 700:- är jag ganska säker på. Det behöver man inte göra. Överlag är det hela jätteenkelt.

Guldpaddan
3/6/19, 8:40 PM
#5

Hej, det finns ingen anledning att registrera en firma om det inte är tänkt att du ska sälja en hel massa saker. Det är heller inga problem för ett företag att sälja dina saker. Ni kan skriva ett kontrakt att du säljer dina saker hos dem på kommission. Det betyder att du får en viss summa om en vara säljs. Kom överens om hur stor del du ska få av försäljningen, när och hur pengarna ska betalas ut, vad händer om en sak går sönder och liknande saker bara. Företaget betalar in moms. Lätt som en plätt.

Upp till toppen
Annons: