Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 963 ggr
Lena hd
2/24/19, 8:37 PM

Porslins lera

Kan jag bränna porslinsleran/ transparant, i min keramikugn där jag normalt bränner stengods? Ryktet säger att det inte går men jag hittar inget skrivet!

Annons:
ler
2/24/19, 9:37 PM
#1

Det beror ju på vad det är för Porslinslera? Är det fältspatsporslin, benporslin eller sådan semiporslin som blir gjord till att normala människor kan dreja med den? Alla har olika bränntemperatur och olika translucens som färdig produkt. Men dom massorna som säljs till keramiker går normalt att bränna på si så där 1250-1280 grader, dom blir inte lika genomsläppliga för ljuset och heller inte lika vita som ett fältspatsporslin som bränts till 1400 grader i reduktion. Samma med benporslinet som också blir väldigt translucent. Men det går naturligtvis i din ugn även om det inte liknar Meissen eller Royal Copenhagen eller något sådant.

Bo§e
2/24/19, 9:51 PM
#2

Vilken lera har du ?    Jag tänker på att vissa (inte sällan engelska) porslinsleror skall brännas någonstans i spannet 1180-1230-40°C, beroende på ugnens värmearbete.   För övrigt instämmer jag med Ler…..

Lena hd
2/26/19, 10:50 PM
#3

Tack för era svar! PORSLIN PAPERCLAY har jag å den skall kunna brännas mellan 1220 - 1280 grader. Vad jag hört var att man i ugnen inte skall blanda porslins- resp stengodslera. Ugnen skulle ta skada.

Bo§e
2/27/19, 12:20 AM
#4

1220-1240°C är "lagom" för den leran.  Men det beror i första hand på vad du tillverkar.  Håll dig "lågt" om det är känsliga saker som kan deformeras eller kollapsa.  Mindre känsliga, små föremål kan du - om du behöver - bränna högre.

Jag har aldrig hört talas om att ugnar kan ta skada om man blandar stengods och porslin…..det låter, om du frågar mig, som ännu en keramisk myt……  Eller så handlar det om en förväxling…..lergodsleror kan orsaka stora skador på ugnar om man råkar bränna dem i stengodstemperatur.

Lena hd
2/27/19, 7:57 PM
#5

Tack, Bosse!

Upp till toppen
Annons: