Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1424 ggr
Carina Kristensson
2019-02-27 08:39

Skulpturer och "pit fire"?

Hej Jag undrar om det inte går att bränna skulpturer i en pitfire (kommer inte på det svenska namnet)? När jag googlar så finns det bara bilder på vaser, urnor osv. Jag tycker det verkar så spännande eftersom det verkar omöjligt att på förhand veta hur färger (om det nu skulle bli några sådana 😉) och mönster blir. Tack

Annons:
Bo§e
2019-02-27 10:07
#1

Menar du gropbränning…?

[rolnor]
2019-02-27 12:08
#2

Det svåra är väl då att höja temperaturen sakta? Är grejerna skröjbrända innan gropbränningen?

Carina Kristensson
2019-02-27 12:41
#3

Så heter det ja! Minnet… 😉 Man lägger iaf lager på lager med olika brännbara material, man kan strö på lite oxider om man vill, mm. Behöver det vara skröjat så får jag fixa det, men lättast hade det varit om det inte behövdes eftersom jag inte har någon egen ugn ÄN 😏

Record
2019-03-02 09:05
#4

Det nya sättet att växla färg i sina alster, kan vara med en 3D skrivare, där även härdning sker för invecklade former. I keramik givetvis.

Selective Laser Sintering (SLS) är en metod för att framställa 3D objekt via en kraftig laserstråle som härdar ett tunt lager av material av tex plast, metall eller keramik. Efter varje laserkörning läggs ett nytt lager av material på och lasern skriver nästa bild. I processen kan ett flertal olika detaljer skrivas ut samtidigt. Metoden ger bra hållfasthet och materialegenskaper samt bra måttnoggrannhet. Det finns dock ett mindre utbud av val av material att använda.

Carina Kristensson
2019-03-02 13:17
#5

Oj - Teknikens under! Har du provat detta själv? Isf, blev du nöjd? Det känns ju som en väldigt stor del av hantverket och spänningen försvinner? Dessutom doften och värmen av eld och rök 😀

ler
2019-03-02 14:12
#6

Nej det där är ju för keramiker helt vid sidan av vad som kan vara intressant. Jag kommer på alla stora mässor för keramik och ser en massa kul tekniker som man som hantverkare inte har någon som helst glädje av. Men kul att se vad som är tekniskt möjligt. Inom industrin har det ju varit inne med laserprint dom senaste åren och det är imponerande vad man kan få fram, men när man så har sett det så är det också ganska tråkigt och utan känsla, det blir bara ren teknik.

Annons:
Carina Kristensson
2019-03-02 14:59
#7

Precis som du skriver Ler, var det även min känsla. Men visst låter det "häftigt" ☺️

ler
2019-03-02 15:05
#8

Ja jag såg på en sån där printer sist jag var på messa och det är ju pressision på grejorna men snabbt går det inte.

Bo§e
2019-03-03 14:33
#9

Det verkar vara en utmärkt metod för att tillverka industriella produkter, där exakta mått m.m. betyder mycket.   Men metoden är dessvärre långsam, och därför kanske 3D-printning kommer att betyda mest vid tillverkning av modeller, för vidare produktion av arbetsverktyg som är anpassade för lönsam massproduktion. 

Men, för att överhuvud taget kunna 3D-printa något alls, krävs att föremålet först finns som en CAD-fil…!…och här känner jag att det "skaver", om man försöker föra in metoden i vad vi kallar konst och konsthantverk….   Hur mycket av materialkänslan och över huvud taget spåren av att upphovsmannen/kvinnan faktiskt har haft fingrarna i materialet kommer att gå förlorad, om man först måste "cadda" sitt verk….?    

 Visst kan en konstnär "cadda" sin konst, men spelar det då någon roll vilket material föremålet är tillverkat av….?    

Som ni ser öppnar detta för en lång diskussion,  om begreppet "keramiker" kommer att tappa sitt värde och betydelse, och om "konsthantverk" kommer att tappa kontakten med sina respektive material….?….osv…..   Och vad blir då kvar…?

🤔🤔🤔

[rolnor]
2019-03-03 15:37
#10

Den 3-D printade keramik jag sett ser helt teknologisk ut, finns ingen keramisk känsla i den alls. Grejen är väl att man kan göra föremål som är omöjliga att dreja med massa piggar och flänsar m.m. på.

Bo§e
2019-03-03 15:50
#11

#10:  Ja, och då bör man ställa sig frågan om just keramik verkligen är det bästa materialvalet för det här objektet…   Om man ändå plockar bort all keramisk materialkaraktär, all keramisk "fingerprint", varför då printa det i keramik…?…det blir ju bara bräckligt, och talar inget som helst "keramiskt språk"…

Men, nu har vi fjärmat oss från gropbränning så långt det går…..😮

ler
2019-03-03 19:14
#12

Jag tämnet att det kan vara relevant inom medicinen värld, att kunna printa helt precisa saker så som klaffar till hjärtat om man nu gör det? Eller andra delar så som led i ett material som keramik som har dom fördelar det nu har. Men till konsthantverk eller krukmakeri finns det ju ingen som helst mening med det.

[rolnor]
2019-03-04 04:55
#13

Här är en liten film som visar vad man kan göra; https://youtu.be/mVCo36_tQc4 Grejerna blir randiga tyvärr och ser livlösa ut.

Annons:
ler
2019-03-04 08:30
#14

Det där är amatörvarianten av en printer. Det finns dom som har en helt otroligt hög precision.

[rolnor]
2019-03-04 11:58
#15

Jo, det är en budgetvariant. Randigt blir det väl i vilket fall? Beror på hur stor diameter man har på munstycket såklart men har man smal diameter tar det lång tid printa ett föremål.

Record
2019-03-08 10:38
#16

Bra respons, provade mitt inlägg på min sonhustru vilken slog helt bakut, så ledes en riktig keramiker, eller en kvinna som är välkänd för sina speciella alster.

Ränderna går aldrig ur rolnor. 🤔

Carina Kristensson
2019-03-08 12:55
#17

Hahaha! 😁 Tycker det blev en riktig intressant diskussion - men, är det någon som vet, eller har erfarenhet av gropbränning av skulpturer? (eller gropbränning i allmänhet?)

Upp till toppen
Annons: