Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1270 ggr
Knicken
3/1/19, 12:47 AM

Kromoxid och vit tennglasyr

Blir allt rosa vid glattbränning? Jag har just packat en glattugn och kom på att jag i botten har några skålar som är dekorerade med kromoxidengobe. Hela ugnen är full av alster med vit tennoxid. Jag har hört att kromoxid förångas och sätter sig i ugnen. -Blir allt rosa? -Förstör jag också ugnen? -Kan jag bränna bort kromen som satt sig i ugnen efter några fler glattbränningar? -Stämmer det att kromoxid förångas vid 1240C? Kan jag isåfall bränna till 1220C och slippa problemet med rosafärgningen? Jag skulle bli så glad att få ta del av era erfarenheter.

Annons:
Bo§e
3/1/19, 11:59 AM
#1

Kromångor som satt sig i teglet brukar försvinna så småningom….ugnen blir kanske inte förstörd, men det är ju irriterande medan det pågår….

Att sänka till 1220°C och hoppas på att "inget händer" är litet vanskligt, eftersom det inte bara är gradtalet som styr, utan hela "värmearbetet".   Om detta skall lyckas är m.a.o. nästan omöjligt att förutsäga pga att här finns variabler som man inte har full koll på….

Knicken
3/1/19, 4:42 PM
#2

Tack för svar Bosse. Ja, det känns vanskligt att sänka och hoppas. Jag hittade den här länken om någon annan har samma undran. https://keramik.ifokus.se/discussions/4d716914b9cb462221079e74-tid-krom-ut-ur-ugn Efter att ha läst och begrundat länken packade jag om ugnen, ställde skålarna vid utsuget, med större avstånd och kör på kägla 7 (i alla fall). Det skall bli spännande att se resultatet.

ler
3/2/19, 11:58 AM
#3

Över 1200 grader ångar kromet. Så 1220 hjälper inte

Bo§e
3/2/19, 12:03 PM
#4

#3:   Ja, och om vi "kryddar" gradtalet med en värmearbetsfaktor som vi inte riktigt känner till,  blir resultatet  ganska svårförutsägbart….

ler
3/2/19, 12:11 PM
#5

Ja desto snabbare kurvan går upp desto mer ostabilt blir kromet och ångar mer. Så i det här tillfället är det en fördel att bränna långsamt. Men varför använda en tennglasyr samman med kromhaltiga saker? Det är ju som att be om problem.

AnnaLow
3/2/19, 1:54 PM
#6

Jag tröttnade på att alltid behöva planera sättningar och bränningar efter om jag hade tennoxid ihop med kromoxid. Ibland är det dessutom svårt att veta; ena dagen var det ngn färgkropp som visade sig vara ”boven” och andra dagen en lera som, mig ovetandes, innehöll krommalm. Jag har nu fasat in zirkonsilikat i mina glasyrer istället och det funkar jättebra!

Annons:
ler
3/2/19, 2:15 PM
#7

Det mest förnuftiga du kunde ha gjort.

Upp till toppen
Annons: