Sälja och marknadsföra

Kostnader för bränning och lokal

2019-03-02 12:51 #0 av: AnnaLow

Hej!
Jag undrar hur ni som har företag gör med kostnaderna för bränning och lokal? Det gäller främst er som inte har en separat elmätare för ugn respektive en separat lokal som s.a.s inte är en del av den privata bostaden. Jag tänker att det borde gå att mäta den vanliga elförbrukningen ngr dyng och sedan jämföra med motsvarande tid då ugnen går. Eller hur har ni löst det?

Tack på förhand för alla tips!

Anmäl
2019-03-02 13:00 #1 av: Bosse Cebex Gbg

Flikar in:   Glöm inte att även kalkylera för elementslitaget.  Det kan vara svårt att få det exakt, men en bra tumregel är:      När man fått fram vad elen för en bränning kostar, lägg då till den summan en gång till.       Det är ingen exakt vetenskap, men den kalkylen brukar hålla hyggligt.      Om man skall ta betalt för bränningar, måste ju hela kostnaden tas med,  och elementslitaget är en högst påtaglig post.

Anmäl
2019-03-02 13:50 #2 av: AnnaLow

Bra poäng, tack!👍

Anmäl
2019-03-05 09:21 #3 av: Bosse Cebex Gbg

Kom att tänka på:     Vissa modernare styrningar har en inbyggd kilowattimmeräknare, som ger exakt förbrukningsuppgift för varje bränning.   Bara att multiplicera siffran med sitt aktuella pris per kWh.    Kolla manualen.....du kanske har den funktionen.....? 

Anmäl
2019-03-05 09:26 #4 av: ler

Ja min Naber C 440 mäter ström förbruk för varje bränning och totalt förbruk, det gör även min äldre TC 323.

Anmäl
2019-03-05 21:56 #5 av: AnnaLow

Intressant - det ska jag genast kolla upp! Tack!

Anmäl
2019-03-05 23:06 #6 av: Bosse Cebex Gbg

Kom på en sak till, värd att nämna:     Om styrningen skall ha något att räkna på, måste man först lägga in ugnens effekt bland parametrarna  (om det inte redan är gjort...).     Om den här funktionen finns i din styrning, står allt detta beskrivet i manualen.

Ler

Anmäl
2019-03-05 23:28 #7 av: ler

På mina styrtavlor fungerar det automatiskt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.