Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 1201 ggr
AnnaLow
2019-03-02 12:51

Kostnader för bränning och lokal

Hej! Jag undrar hur ni som har företag gör med kostnaderna för bränning och lokal? Det gäller främst er som inte har en separat elmätare för ugn respektive en separat lokal som s.a.s inte är en del av den privata bostaden. Jag tänker att det borde gå att mäta den vanliga elförbrukningen ngr dyng och sedan jämföra med motsvarande tid då ugnen går. Eller hur har ni löst det? Tack på förhand för alla tips!

Annons:
Bo§e
2019-03-02 13:00
#1

Flikar in:   Glöm inte att även kalkylera för elementslitaget.  Det kan vara svårt att få det exakt, men en bra tumregel är:      När man fått fram vad elen för en bränning kostar, lägg då till den summan en gång till.       Det är ingen exakt vetenskap, men den kalkylen brukar hålla hyggligt.      Om man skall ta betalt för bränningar, måste ju hela kostnaden tas med,  och elementslitaget är en högst påtaglig post.

AnnaLow
2019-03-02 13:50
#2

Bra poäng, tack!👍

Bo§e
2019-03-05 09:21
#3

Kom att tänka på:     Vissa modernare styrningar har en inbyggd kilowattimmeräknare, som ger exakt förbrukningsuppgift för varje bränning.   Bara att multiplicera siffran med sitt aktuella pris per kWh.    Kolla manualen…..du kanske har den funktionen…..?

ler
2019-03-05 09:26
#4

Ja min Naber C 440 mäter ström förbruk för varje bränning och totalt förbruk, det gör även min äldre TC 323.

AnnaLow
2019-03-05 21:56
#5

Intressant - det ska jag genast kolla upp! Tack!

Bo§e
2019-03-05 23:06
#6

Kom på en sak till, värd att nämna:     Om styrningen skall ha något att räkna på, måste man först lägga in ugnens effekt bland parametrarna  (om det inte redan är gjort…).     Om den här funktionen finns i din styrning, står allt detta beskrivet i manualen.

🙂

Annons:
ler
2019-03-05 23:28
#7

På mina styrtavlor fungerar det automatiskt.

Bo§e
2019-03-06 01:29
#8

#7:  Nej, inte automatiskt, men om man köper en ny ugn med styrning, brukar rätt värde vara inlagt från fabriken.        Men om ugn och styrning är köpta vid olika tillfällen,  och kanske från olika håll,  får man själv lägga in effekten för att det skall fungera.

Upp till toppen
Annons: