Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 988 ggr
Projektlera
2019-03-02 13:07

Inbränning av ny ugn Rohde från Cebex

Hej! Jag har precis köpt min första ugn, och jag fick med plattengobe. Min fråga är: ska sättplattorna penslas med denna direkt under innbränningen, eller ska jag först göra en inbränning, sedan en med plattengobe? En fråga till, ska bägge sidorna av sättplattorna penslad med plattengobe? Förväntansfulla hälsningar Projeklera

  • Redigerat 2020-09-24 23:22 av Ulla
Annons:
Bo§e
2019-03-02 13:11
#1

Behandla plattorna på en gång,  sätt dem någorlunda jämnt fördelade i ugnen med pelare mellan (luftigt), och låt dem vara med om hela inbränningen.  Allt på en gång.

Och, viktigt…!….du skall BARA behandla plattornas ena sida…!  😮   Torka av plattornas kanter, så slipper du "dräll" senare…

🙂

Projektlera
2019-03-02 13:12
#2

Tusen tack för snabbt svar 🙏🏻 Jag gör som du sagt, nu direkt 😊

Projektlera
2019-03-02 14:08
#3

Ny fråga: det gäller tilluftsspjället på min SC 150 toppmatade ugn, i texten står det att när spaken är intryckt så är det stängt, men bilden jämte texten visar en utdragen spak där det står att den är i stängt läge, vilket är det rätta 😬

Bo§e
2019-03-02 14:15
#4

Du gör mig osäker….🙂😛           Men luta dig över ugnen och titta ner i det lilla hålet,  så bör du se när det är stängt respektive öppet…..    Dock gissar jag att inskjutet = stängt….

🙂

Projektlera
2019-03-02 14:20
#5

Klok tanke, men snabb som jag är så är inbränningen redan igång, med plattor som skymmer, jag får helt enkelt tro att texten var rätt (och din gissning) Tack igen för smabb och värdefull hjälp 🤗

Upp till toppen
Annons: