Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1800 ggr
Rerum
2019-03-07 10:30

Från el till gas

Är det någon som vet hur man bygger om en elugn till en gasugn? Det är en Naber 100

  • Redigerat 2020-09-26 15:38 av Ulla
Annons:
[rolnor]
2019-03-07 19:17
#1

Det finns nog ett svar för varje typ av elugn. Jag tror det är lättare att bygga om en elugn till en el/gas kombiugn men det är inte enkelt heller. Jag vet att man då kan ha en brännare som går in i botten på ugnen. Jag tror det kan funka bra, viktigt då att ha lagom fart på gasen och se upp så inte munstycket på brännaren blir överhettat. Har sett beskrivning på en elugn med hål i locket där man droppar in parafinolja i lagom takt för att få reduktion. Vill man bygga en ren gasugn så krävs utrymme för flamman och någon slags utgång/skorsten för avgaser och det är ganska bökigt få till och det ska ju vara brandsäkert också. Jag skulle hellre bygga en gasugn från skratch med tegel och eldfast fiber. Du kanske är väldigt händig och har bra idéer själv, då ska du inte lyssna på mej utan köra på!

Bo§e
2019-03-08 10:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är en "klassiker"  (ursäkta den slarviga skissen), som alltid brukar fungera bra, och den är inte så svår att utföra.  Hoppas att det blev begripligt.

(Utblåset baktill på taket bör vara litet större än vad jag ritade på uppifrån-vyn…det gör inget om det blir nästan dubbelt så stort…)

[rolnor]
2019-03-08 13:12
#3

Bra skiss! Viktigt då att allt blir vettigt dimensionerat. Mellanväggen ser tunn ut, frågan är vad den lämpligen ska vara gjord av, finns ju keramisk board men den säckar lätt ihop om den inte har stöd. Tegel är bredare och stjäl då utrymme i ugnen. Skissen liknar mycket min gas/el-ugn.

Bo§e
2019-03-08 13:22
#4

Ja, inga väggar har någon "tjocklek" på min enkla skiss…..🙂 …det är bara streck…

Bäst är att mura mellanväggen av eldfast tegel  (som gärna får stå på högkant om det känns "trångt", dvs om teglets sida har tillräcklig stödyta så att det inte blir för vingligt )        Det kommer oundvikligen att innebära en liten minskning av den praktiska ugnsvolymen….det får man bara ta med i beräkningen….. 

Board tillhör inte mina favoritmaterial heller…… 

Ett perfekt tillfälle att återanvända gammalt tegel från en annan skrotad ugn, om man har möjlighet….

hansmoller
2019-03-08 20:18
#5

Gissar att det är Hässleholmsugnen du ska bygga om!? Det var vad jag hade tänkt också ;-)

Du kan ju inspireras av Rohdes gasugnar, både frontmatade och kanske än mer de ovala toppmatade. Skulle även rekommendera att du kollar på Simon Leachs youtubekanal där han har ett antal filmer där han konverterar en toppmatad ugn. Här går brännarna in horisontellt framifrån. Bosses skiss med brännare underifrån är gissningsvis rimligare. 

Ett alternativ till att mura upp en innervägg borde väl vara att ta upp hål i bakre nederkant och mura upp skorstenen på utsidan av ugnen istället? Kanske efter att man sågat bort plåten på baksidan och bockat till en ny plåt som omfamnar skorstenen?

Vill man ha en innervägg tänker jag att ett alternativ skulle kunna vara någon form av skivmaterial. Kanske en sättskiva. Tittar du på Rohdes toppmatade gasugnar ser det ut som de har den lösningen. 

Det skall sägas att detta är mina funderingar som jag hoppas kunna omsätta i verklighet vid tillfälla. Jag har inte själv testat något av detta. 

P.S. Skulle du tröttna på projektet är jag fortsatt intresserad av ugnen :-)

ler
2019-03-08 22:28
#6

Jag skulle nog ta ut stenarna och bygga en typ ugn som finns att se i Kurstjens bok. Där finns det också anvisning till lämpliga brännare. Atmosfäriska.

Annons:
Rerum
2019-03-09 08:28
#7

Tack för svar 🌞 där är en öppning på sidan i ovankant där det suttit en liten ”skorsten” men jag fattar inte riktigt Bosse skulle hålen för brännaren göras under eller bakpå ugnen. Och skissen framifrån: vad menar du för mellanvägg Ja det är Hlmugnen. Jag bor i Hlm var bor du Hansmoller? Vi kanske skulle kunna göra om den tillsammans? Dela på kostnader vid bränningar? Jag bor på en gård så tänker ha den utomhus under tak.

Rerum
2019-03-09 08:33
#8

Räcker det att täta hålet på sidan med plåt? Man måste väl bygga upp med en bottenplatta så att inte gaslågan kommer direkt på godset? Menar du att man baktill inne i ugnen bygger en vägg och på ovansidan av ugnen i det mellanrummet som skapas gör man hål och ansluter en skorsten?

Rerum
2019-03-09 08:34
#9

Ja nu såg jag att du skrivit murad mellanvägg

Rerum
2019-03-09 08:37
#10

Förlåt nu fattar jag bättre (lite trög) du menar att man gör hål i botten på ugnen? Men återigen hur gör man i botten för att gaslågan inte ska träffa godset?

Rerum
2019-03-09 08:49
#11

Hör av dej Hansmoller om du känner för det 0733-201025

hansmoller
2019-03-09 09:16
#12

Hej Rerum!

Jag bor i Höganäs så det blir lite i längsta laget men tack för erbjudandet och lycka till med bygget! Dela gärna med dig av erfarenheterna vad det lider.

Bo§e
2019-03-09 09:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10:  Hålen för brännarna skall sitta litet längre ut mot ugnsdörren  (skissen var ju litet hastigt utförd).   

Titta på den här skissen.  Den är lika slarvig 😛men  här är också sättmateriet inritat, så ser du att lågorna inte träffar godset.

Precis så här var t.ex. Scandias "B"-ugnat  (160 eller 250 liter)  konstruerade.  Konceptet är beprövat och bra.

Brännarna är förstås helt vanliga atmosfäriska.

Annons:
ler
2019-03-09 10:13
#14

Dumonts utgav en bra ugnsbyggarbok som kanske finns att låna på biblioteket, finns ju andra också. Kan vara bra att hålla styr på måtten och förhållandet mellan ugnens höjd och skorstenens höjd och rökgångens areal, det har stor betydelse för resultatet.

ler
2019-03-09 10:38
#15

Så måste jag även säga att kan du få ugnen att fungera som elugn så är det ju lättast att borra hål i botten om det finns plats till det och så köra in gas när temperaturen har kommit dit den skall. Då måste man även ha ett eller ett par skapligt stora hål med utdragbara proppar längst uppe där man får ut gaserna. Det fungerar relativt bra och man har ju då inga problem med att komma upp i temp. Och det krävs väldigt lite gas till reduktionen.

Bo§e
2019-03-09 10:49
#16

#15:  Jo, men det blir inte så lätt med en Naberugn, som har element även i botten  och bakväggen. Då får man "designa" en helt ny elementsats, där elementen sitter där de kan få plats, i den "nya" ugnskammaren.   Då försvinner mycket av enkelheten med ett sådant här ombyggnadsprojekt….dvs om avsikten är att hålla det hela enkelt….

Dessutom:  Det koncept som jag ritade upp behöver ingen skorsten, dvs ingen "aktiv" skorsten som skapar drag.    Det räcker med ett eller två rektangulära hål baktill i ugnstaket.    Men om ugnen skall användas inomhus måste gaserna förstås samlas upp av en huv ovanför ugnen, men det är ju ventilation och ingen egentlig skorsten.

ler
2019-03-09 11:14
#17

Nej det är klart att om det inte finns plats i botten så går det ju inte.

Rerum
2019-03-09 13:07
#18

Tack igen Bosse 🌞 nu fattar jag. Jag vill bara att det ska vara en gasugn (fattar att det blir mindre gasåtgång med kombination) Lars Tärn säljer gasbrännare som är effektiva

Rerum
2019-03-09 13:07
#19

Tack igen Bosse 🌞 nu fattar jag. Jag vill bara att det ska vara en gasugn (fattar att det blir mindre gasåtgång med kombination) Lars Tärn säljer gasbrännare som är effektiva

[rolnor]
2019-03-09 14:57
#20

Den svåra biten är att dimensionera allt så det går att komma upp i stengodstemp och reducera, lagom stora brännare, lagom hål i mellanvägg, lagom bred kanal för rökgaser etc. Jag har i min el-gasugn samma princip som i skisserna här men brännarna och det andra är för klent dimensionerat för att kunna värma ugnen ensamt, det krävs el också.

Annons:
Bo§e
2019-03-09 16:13
#21

#20:   >>  Den svåra biten är att dimensionera allt så det går att komma upp i stengodstemp och reducera,   >>

Ja, så är det oundvikligen…..även om man har grundprincipen klar för sig,  slipper man inte undan en del improviserande, testande, och förändringar längs vägen….det går inte att förutse allt….  Men det är väl en del av "äventyret"…🙂

En av de vanligaste fällorna att trilla i, är att man ofta gör utblåshålet/hålen för litet,  så att ugnen börjar "spontanreducera" vid alldeles för låg temperatur, och därmed inte orkar få temperaturen att stiga tillräckligt högt.   Det är lätt att glömma bort att gaserna som vill ut ur ugnen tar kolossalt mycket mer plats än de som kom in…..      Gör ett väl tilltaget utblås på en gång….det är mycket enklare att minska ett för stort utblås än att utvidga ett som blivit för litet……

Upp till toppen
Annons: