Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1479 ggr
ler
2019-03-08 16:54

Kulkvarn

Jag vill rekommendera kulkvarnen till alla som intresserar sig för glasyrer och sådant. Man får en helt annan frihet angående råmaterial.

Annons:
Bo§e
2019-03-09 11:38
#1

Ja, den öppnar definitivt nya dörrar, om man vill utforska råmaterialens hela potential….. 

Varför har kulkvarnen blivit en "glömdis" idag…..?

ler
2019-03-09 12:06
#2

Kanske för att det finns så många relativt fina råmaterial och glasyrer att köpa färdigt, och kanske dom flesta inte orkar eller vill det lite extra arbetet. Men det är lite synd för har man möjligheten så kan man mycket mera. Jag håller på med utveckling av blyfria glasyrer till industri just nu och en av färgerna är en järn gul, det gick fint att få fram färgen med normala råmaterial men det blev prickigt oavsett hur jag gjorde, så kom glasyren i kulkvarnen i 4 timmar så var det problemet löst. Och så den där möjligheten att gå ut i naturen och hämta det man vill testa att göra glasyrer av är ju svår utan kvarn.

C
#3

Hej ! Ursäkta jag stör men såg att du bifogat en länk om en kulkvarn. Jag kan inte öppna den. Skulle jag kunna besvära dig om att skicka mig en länk. Det verkar omöjligt att hitta
Stort tack på förhand

Christel

0703765287

ler
2023-01-03 16:47
#4

Det var nog bara foto på min kulkvarn så nog inte så intressant. Men sök på nätet, i Tyskland kan du köpa det för en relativt billig peng

C
#5

#4: stort tack till dig, ska testa

Ferruma
2023-01-03 17:51
#6

Hur använder man kulkvarnar egentligen? Låt säga att jag har en egenutvecklad glasyr, tar jag då till exempel 3 kg torr glasyr och har ner den i kulkvarnen och låter den gå några timmar? (Förutsatt att kulkvarnen tar 3 kg, naturligtvis.) Hur får man ut allt pulver sen på ett vettigt sätt?

Annons:
bjorn.lindberg
2023-01-03 18:38
#7

#6: Det "normala" är väl att man blandar den med vatten innan man stoppar den i kvarnen. Det är vad jag hade gjort i alla fall, men jag antar att man kan köra utan vatten också.

ler
2023-01-03 20:06
#8

Man kan torr mala och våt mala. Laboratoriemalningar är ofta torrt malt. Men bästa resultat får man med vatten, och hur länge man ska mala beror på vad det är och hur fint det är då man stoppar det i kvarnen. En sinterengobe tar ett par dagar att mala liksom en porslinsmassa också tar ett par dagar. En helt vanlig glasyr kan bli bra efter tre fyra timmar och en koboltaluminat stains, om man vill göra en sådan själv så får man räkna med flera dagar om man vill ha ett första klassens kvalitet

C
#9

#0: Hej igen! Ursäkta jag stör dig. Har nu varit inne och tittat. Jag talar inte jättebra tyska så jag hittar faktiskt inte något.
Minns du var du hittade din, på vilken sida och möjligtvis modellen
Stor tacksamhet
Christel

ler
2023-01-05 01:12
#10

Jag fick den av min samarbetspartner men jag vet att flera har dom bland annat Carl Jäger
https://shop.carl-jaeger.de/gesamtes-sortiment/maschinen-und-geraete/topfrollerkugelmuehlen/?p=1
Här kan du se namnet på maskinen och på behållaren och kulorna så kan du leta vidare. Behållaren och kulorna kan du köpa hos Carl Jäger men själva maskinen ska du hitta någon annan stans, jag vet att det finns billigare

Topfroller und Mahltöpfe - einfach und günstig online bestellen und sofort geliefert. Große Auswahl verschiedener Varianten
nyburgaren
2023-01-05 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Dyra grejor! Men en kulkvarnsmaskin kan man bygga själv! Min första utgick jag från en trastorkare från en nedlagd biltvätt 2 tjocka gummivalsar och en vev! Slaktade den och satte ihop med lager bockar och diverse grejer jag samlade ihop för inga stora pengar! Den höll i många år! Sedan fick jag köpa en redig maskin från skrombergaverken när dom lade ner! 700 kr inkl. Plocka så många behållare jag ville ha! Tyvär det är inga tider som kommer tillbaks mer!!!

bjorn.lindberg
2023-01-05 17:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hittade en liten Shimpokvarn på blocket för några år sen, de dyker upp ibland. Köpte till en större burk, gissar 15 liter, av Nyburgaren här. Precis så burken får plats.

C
#13

#11: Hej ! Vi bor i Mjöhult . Skulle det vara möjligt att hyra in sig i din verkstad för att mala ner pigment. Hur ser du på det
Ring gärna
Christel
0703765287

Annons:
ler
2023-01-08 15:51
#14

Vad är det för pigment? Och hur mycket är det?

Upp till toppen
Annons: