Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1244 ggr
Lovie
2019-03-11 18:54

Verkstadshygien

Hej alla! En rådfrågning? Min keramikverkstad ligger i en lång länga ihopbyggt med ett annat hus där jag och mina två kollegor har lunchrum samt butik. Ut till min verkstad är det en gång med två dörrar. Nu har en kollega synpunkter på hur jag har ugnen. Att jag borde sätta upp en vägg så keramikugnen är i ett rum så gifter, partiklar och gaser isoleras mer. Nu har jag ett rör från ugnen till en skorsten. Jag bränner alltid på natten och jag ser till att vädra ordentligt, korsdrag innan kollegorna kommer. Visst är det det bästa att ha ett rum enbart för ugn, men jag har kontakt med flera keramiker men ingen har separat rum till ugnen. En del låter gaserna komma direkt ut i sin verkstad utan något rör till skorsten. Min kollega som börjat på keramikkurs frågade sin lärare som svarade att ugnen ska stå i ett separat rum med fläkt. Vad säger ni och vad säger kemikalieexpeditionen. Tacksam för svar! Lovie

Annons:
ler
2019-03-11 19:17
#1

Den frågan har varit uppe flera gånger och det råder stor oenighet om hur giftigt det är, men frågar du mig så är det ju en fördel att ugnen står i ett separat rum isär om man bränner typ krom och sådant och om någon kvinna skulle vara gravid så är det extra viktigt för fostret har en otroligt mycket lägre tolerans.

Bo§e
2019-03-11 19:23
#2

#1:   Instämmer, och tillägger:   Ju mindre ugnsrum desto effektivare ventilation (!), inte minst för att hålla rumstemperaturen under 40-45°C även när det är som varmast, för att inte elektroniken skall påverkas, så att mätvärdena förskjuts och ugnen överbränner….

Lovie
2019-03-11 19:48
#3

Jag håller med. Men finns det speciella krav från myndighet eller? Då jag hyr lokal så ska det beslutas innan jag får sätta upp vägg. Tror också det är bästa lösningen. Rummet blir 3×3 meter säkert 5 meter upp till tak.

Bo§e
2019-03-11 20:43
#4

3x3 m är väldigt litet för ett ugnsrum, men takhöjden tycks ju vara enorm, och det är en fördel.   Ventilera ordentligt så kommer det att fungera.

Mig veterligt finns inga skrivna schablonregler för hur en mindre keramikverkstad skall vara beskaffad.  Det brukar vara den lokala hälsovårdsnämnden och sotarmästaren som avgör sådana här ärenden (om det behövs ett beslut), men de brukar bli ganska "ställda" eftersom det inte finns några konkreta direktiv som passar in……risken är att de då "improviserar" och  sätter upp "knepiga"  krav utan att vara varken keramikkunniga eller pålästa……    Jag tror att de råd du fått här är den bästa hjälpen du kan få,  för att få det att fungera.       Måste väl också tillägga, att om något tillämpbart regelverk tillkommit på senare tid,  så har jag fel här….

Lovie
2019-03-12 03:53
#5

Tack för svar! 👋😊

Lovie
2019-03-12 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fråga igen? Nu ser det ut att bli ändrade planer. Påverkas glasyr och ugnskostnad/el mycket om jag kopplar dit ett fläktsystem som stöttar självdraget? Bakom väggen är en skorsten. Bifogar en bild på min ugn.

Annons:
Bo§e
2019-03-12 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Självdrag kommer inte att räcka till om du skall hålla rumstemperaturen nere.   Du behöver en effektiv fläkt.

Men även en bra fläkt för ändamålet, som den på bilden, drar bara 62 W  (!),  så den kostnaden blir försumbar….den kommer inte ens att märkas på elräkningen…..

Lovie
2019-03-12 13:38
#8

Tack Bosse för svar. Jag tänkte mer att den drar ut värmen i ugnen.

ler
2019-03-12 13:52
#9

Svar nej, det kommer inte att påverka temperature i din ugn

Bo§e
2019-03-12 14:13
#10

Skaffa också en min-max-termometer, som den här:

https://www.biltema.se/kontor---teknik/termometrar/utomhustermometrar/digital-maxmin-termometer-2000021698

(Det finns många att välja bland… )

….så kan du se hur varmt rummet blir som mest, även om det sker på natten….

Upp till toppen
Annons: