Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2127 ggr
KHB
3/13/19, 7:51 PM

Ugnssäkerhet

Hej!

Jag har just köpt en bra, begagnad ugn (och en del annat) och håller på att inreda en verkstad i garaget/en gammal bastu som är utriven nu. Jag funderar på vad som krävs mellan ugnen och väggen? I ugnsköpet ingick en rejäl fläktkåpa och en fläkt från östbergs som jag har sett rekommenderad här på sidan. Ugnen är en Nabertherm 150 som står på ett stadigt underrede. Golvet är betong men väggarna är målat trä, ugnen är tänkt att stå i ett hörn men självklart inte direkt mot väggen. Hur ska jag tänka vidare? Behöver väggarna kläs med gips? Plåt? Sten? Vet någon dessutom hur det är med fläkten? Är det något man normalt kan installera själv eller behöver jag en fackman? 

Hemskt tacksam för svar!!!

Annons:
lassaby01
3/14/19, 11:36 AM
#1

Hej!

 Fläkten vet jag inget om men när det gäller material runt om så är det säkrast att du hör med ditt försäkringsbolag vad som är godkänt. I mitt fall så var de två stenväggarna som fanns i rummet ok men i övrigt skulle det vara två lager gips på väggar och tak samt brandsäkert dörr.

Bo§e
3/14/19, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Montera fläktkåpan så lågt du kan (utan att det blir alltför obekvämt att jobba med ugnen förstås).     Kåpan förbinds med en ventil (helst rakt ut i det fria),  med  "spirorör" och fläkten monteras precis där röret går ut genom väggen (dvs så långt från kåpan som möjligt.  Finns redan "hålet i väggen", är detta inte så svårt att göra själv, med s.k. "normal händighet"……

Jag hittade en gammal skiss som beskriver detta med någorlunda tydlighet.

Om ugnen kan placeras  med 40-50 cm väggavstånd (och har en fungerande ventilation via kupan), behövs nog inte någon gipsplatta (dvs om du frågar mig), men om någon kräver det, får du vara beredd att "gipsa" ändå…. (t.ex. pga försäkringsvillkor m.m.)  Gipsbeklädnad är nog trots allt "förnuftigt", om inte annat så för sinnesfriden….                                                                          Tänk också på att ugnen kommer att behöva servas, dvs se till att ugnen står så att en person kommer åt att stå bakom och lossa plåten och Byta element eller givare osv….. 

Men du nämner att rummet är en f.d. bastu,  och det låter oroväckande litet…..hur stort är rummet….?

KHB
3/19/19, 12:11 PM
#3

Tack för bra svar! Den gamla bastun gränsade till ett rejält garage och en snickeriverkstad som numera sällan används. Alla innerväggar är nedtagna så min keramikverkstad ligger liksom i ett hörn av ett ganska stort och hyfsat välventilerat rum. Det är mest det här med väggarna som oroar mig men om vi får upp några gipsskivor så känns det ju lugnt! Skissen är jättebra att ha till hands, tack för den!

Bo§e
3/19/19, 12:28 PM
#4

En billig investering som är bra för "sinnesfriden" och som ger nyttig information,  är en min-max-termometer, som t.ex. den här:   (Det finns många sorter att välja bland)

https://www.conrad.se/p/termometer-tfa-10301402-10301402-640704?utm_campaign=kelkoo_feed&utm_medium=&utm_source=kelkoo&utm_term=640704&vat=true

På så sätt kan du testa hur varmt ugnrummet blir som mest, när du inte är där, t.ex. på natten.      Ställ gärna termometern nära ugnens styrning när du testar, eftersom "varm styrning" (rumstemperatur ca 40-45°C och uppåt)  kan förskjuta  mätvärdena, så att felvisning uppstår (leder till överbränning och allmänt "dålig koll" på bränningarna).

KHB
3/20/19, 9:04 PM
#5

Det låter ju som en väldigt smidig grej, en sådan ska jag absolut införskaffa. Stort tack för hjälpen!

KHB
4/9/19, 1:33 PM
#6

#4 Vi jobbar vidare med verkstaden här hemma och jag har en fråga till… Nu har vi satt upp gipsskivor i hörnet där ugnen ska stå. Jag tänkte på avstånd till väggen, ifall man murar upp med tegel utanpå gipset, kan ugnen stå närmare väggen då eller är det fortfarande 40-50cm som gäller? Och ifall ugnen kan stå närmare väggen, gäller samma sak om man sätter dit lite tunnare sten än hela tegelstenar? Det finns ju något som heter dekortegel som muras upp men bara är 2-3 cm tjockt.  Jag behöver lite kunnig input här känner jag…

Annons:
Bo§e
4/9/19, 2:02 PM
#7

För värmens skull kan du säkert placera ugnen litet närmare väggen om du sätter upp tegel,  men tänk på att ugnens baksida skall vara åtkomlig för den som skall stå där och serva den (elementbyte, givarbyte m.m.)

Upp till toppen
Annons: