Material - leror mm

Slamgjutningsfråga!

2019-03-14 11:58 #0 av: ikafredrika

Halloj!

Nu har jag tittat på cirka en miljon Youtubevideor för att lära mig slip casting och ska börja med att göra en egen gipsform. Vad använder ni proffs som "demolding soap"? Alltså det man penslar med för att få gipset att släppa objektet som jag ska gjuta av?

Tacksam för svar på denna rudisfråga!

Anmäl
2019-03-14 12:21 #1 av: ler

Tunn lervälling

Anmäl
2019-03-14 13:09 #2 av: Bosse Cebex Gbg

#1:   Japp,  och det har funnits många bra varianter av släppmedel:    IWÖ-verken  t.ex. gjorde en "dekokt" på Tvålflingor, Kronolja och Vatten.....den har jag tillämpat flera gånger med bra resultat.       Jag har även lyckats bra med handtvättmedlet "Raffinol"... (undrar om det finns längre..?)     Det finns även "köpesläppmedel" som är riktigt bra och inte kostar så mycket.....

Anmäl
2019-03-14 13:12 #3 av: ikafredrika

Ah, släppmedel är den rätta termen! Tack för tips!

Anmäl
2019-03-14 13:30 #4 av: Bosse Cebex Gbg

Även en "småflaska" räcker länge.....släppmedlet skall ju bara bilda en tunn blank hinna....      Försök att separera delarna medan gipset fortfarande är varmt.  Väntar man längre blir det svårare....  

Anmäl
2019-03-14 14:38 #5 av: ler

Med lervälling så ser man skarven när formen är skuren ren vilket ju är en fördel när den skall skiljas. Och så spelar det ingen roll om formen blir torr när man använder lera, vattnet tränger in mellan lerpartiklarna så formen delar sig nästan av sig självt. Och billigare kan det inte bli!

Anmäl
2019-03-14 15:33 #6 av: Bosse Cebex Gbg

Men vissa avgjutningsobjekt / modeller kan bli svåra att begjuta med lerslam.....de kan ju vara gjorda av plast, gummi,  metall eller vad som helst.....?

Anmäl
2019-03-14 17:04 #7 av: ler

Ja nu förstår jag att jag missat poängen med frågan. För mig är det så självklart att man gör objektet i lera och gjuter en form på det. Och så använda leran till delning av själva gipsformen.

Anmäl
2019-03-14 18:36 #8 av: Bosse Cebex Gbg

#7:   Vi vet ju inte vad Ikafredrikas modeller är gorda av......Ler

Anmäl
2019-03-14 19:15 #9 av: ler

Nej det vet vi ju inte! Men det lättaste är väl att modellera i lera, finns ju egentligen ingen mening med att arbeta i andra material.

Anmäl
2019-03-14 19:29 #10 av: Bosse Cebex Gbg

Det har väl också med att göra om man planerar en serietillverkning, och behöver producera många formar, eller inte......    Vägen mot en hållbar moderform går ju ofta via andra material än lera, men det finns många sätt lösa sådana här problem.  

På Höganäs Keramik var plastelina ett ofta använt modelleringsmaterial  om det handlade om "icke runda" former, och den slutliga moderformen gjöts sedan i plast, om den skulle tåla att gjuta många arbetsformar i, under lång tid.    

Anmäl
2019-03-14 20:10 #11 av: ler

Nej det är ju alltsamman riktigt men jag antar att den som frågar inte har en fabrik men vill arbeta som studio keramiker och då behöver man nog inte görs det så komplicerat. Men klart skall man gjuta 100 000 saker som är helt lika så krävs det lite mera precisa formar.

Anmäl
2019-03-14 20:14 #12 av: Bosse Cebex Gbg

Nej,  jag tror heller inte att den som frågar tänker så storskaligt,  men jag tror också att det är bra att orientera sig i alla möjligheter som finns.....en del industriella "trick"  kan ju plockas upp och nyttjas även av studiokeramiker....  

Anmäl
2019-03-14 22:33 #13 av: ler

Helt klart bra att veta så mycket som möjligt, man skall bara vara klar över nackdelarna också, tekniskt svårareoch dyrare och så kan ju olika släppmedel vara svåra att tvätta ut ur gipsen

Anmäl
2019-03-15 10:56 #14 av: ikafredrika

Haha, tack för allt detta! Jag vill bara testa att gjuta av en vas jag gjort (bränt och glaserat) för att experimentera med att göra en gipsform och se om det är något för mig. Ingen storproduktion alltså, bara en nybörjare som är nyfiken!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.