Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1655 ggr
Carina Kristensson
3/15/19, 9:51 PM

Koppar. Raku och kemi

Är helt inne på att försöka bränna kopparmatt Raku. Det är ju sååå vackert! Finns det någon här som kan, och vill, dela med sig av tips och erfarenheter så skulle jag bli jätteglad! Är total novis och vet inte hur man "får till det". I allt mitt "koppartänk" slog det mig; ärgen på koppar, är det det samma som kopparoxid? Eller är det något helt annat? (jag var nog inte med på alla kemilektionerna i skolan… 😏)

Annons:
ler
3/15/19, 10:29 PM
#1

ärgad koppar är koppar (II) hydroxidkarbonat, kopparoxid CuO är ett svart pulver

Carina Kristensson
3/15/19, 11:10 PM
#2

Tack Ler! Hydroxidkarbonat, är det något som används till någon typ av glasyr el.dyl. eller är det bara "skräp"?

ler
3/16/19, 12:07 AM
#3

Nej man Kallar det normalt bara kopparkarbonat och används liksom oxiden till att färga en glasyr.

rikardbornholm
3/16/19, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hade John Wheeldon som lärare i Raku . Ska se om jag hittar kurs kompendiumet från kursen i Cooper matt Raku.. Återkommer Mvh Rikard

Carina Kristensson
3/16/19, 3:32 PM
#5

Tack Rikardbornholm! Jättesnällt! 😊

Carina Kristensson
3/16/19, 5:00 PM
#6

Förresten, en underbart vacker urna! Är det du som gjort den?

Annons:
MariasKeramik
3/17/19, 2:02 PM
#7

Wow, vilka fantastiska färger!  Och så fint ihop med det svarta. Håller med #6;  underbart vacker :)

 Är färgerna så starka i verkligheten,  eller har de blivit ännu lite bättre på fotot? 

Med vänlig hälsning Maria

rikardbornholm
3/18/19, 1:07 PM
#8

#6#7 Färgerna är så starka.. John Wheeldon har gjort urnan.. Det gäller att reducera varsamt för att få de fina färgerna.. Samt att inte begrava keramiken i sågspån. Använd istället en gammal ugnsplatta lägg lite sågspån på samt något att täcka över den med ,typ en konservburk modell större… Prova olika långa tider av reduktion. Spraya med vatten för att få de olika färgerna. Det gäller som vanligt att pröva sig fram. Rikard

ler
3/18/19, 1:44 PM
#9

Och så är temperaturen vid reduktionen viktig, inte för varmt. Oxiden behöver bara lera eller fritta för att binda, 20% eller mer eller mindre beroende på plasticitet och smältpunkt.

MariasKeramik
3/18/19, 2:46 PM
#10

#8 ; Ok, så roligt att det är på riktigt och inte lite "photoshoppat".  Mina möjligheter att bränna Raku är inte så stora, men om tillfälle skulle ges vet  jag ju vad jag vill prova iaf. Har du nåt recept på just den glasyren  som John Wheeldon använt?  När och hur menar du att man ska spraya vatten?  Med vänlig hälsning Maria

Carina Kristensson
3/19/19, 10:38 PM
#11

Ler, blandar man oxidpulver med vatten och lera, typ slicker, och "bara" penslar på??

ler
3/19/19, 11:00 PM
#12

Ja det kan man, kopparoxiden och leran samman sintrar helt och leran är främst till för att hålla på oxiden. En sådan engobe eller vad man nu skall kalla det blir glänsande svart i oxidation. Använder man frittor så kan det vara en fördel att även då ha i en del plastisk lera.

Carina Kristensson
3/20/19, 8:09 AM
#13

Blir den "bara" svart eller kan man få fram det fantastiska "färgspelet" med en sådan engobe eller hur gör man då?

Annons:
ler
3/20/19, 8:26 AM
#14

Nej om du skall få fram dom fina färgerna så måste du bränna som #8 skriver, det blir bara gråsvart i oxidation.

Carina Kristensson
3/20/19, 9:55 PM
#15

Ler, förstår jag dig rätt när jag tänker att man kan använda "kopparengoben" (den vi skrev om ovan), rakubränna och sedan reducera, så som Rikardbornholm skriver, för att kunna få fram "färgspelet"?

ler
3/20/19, 10:48 PM
#16

Ja om du gör som Rikard säger så kan du få fram sådant, men det krävs en del testande.

[rolnor]
3/21/19, 11:31 AM
#17

Skulle gissa att den här urnan är mycket lyckad, kan tänka att det blir flera mindre lyckade innan man får fram så perfekt resultat?

ler
3/21/19, 11:59 AM
#18

Ja klart och det finns en del moment som kan vara tillfälliga.

Upp till toppen
Annons: