Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1590 ggr
mvj
2019-03-16 14:55

glasering

Håller på att glasera stengods för första gången. Ugnen är snart uppe i 1100 grader. När den kommer upp i 1200 (tror inte den kommer upp i mer) - hur länge skall den gå på denna temp innan den är klar?…

Annons:
[rolnor]
2019-03-16 15:15
#1

Det beror på vilken glasyr du har? Jag brukar utjämna 20-30 min vid topptemp.

Bo§e
2019-03-16 15:22
#2

Om jag förstått rätt,  kommer ugnen att stå och "kämpa" vid ca 1200°C  tills glasyrerna smält, beroende på att den inte orkar högre…?     Kvarvarande tid  är då omöjlig att förutsäga, beroende på en rad faktorer som ugnens storlek,  typ, elementens skick, den verkliga spänningen på elnätet…osv osv….och ännu mer…   Sedan styrs resultatet också av hur lång tid det tog mellan 1100°C och 1200°C….   

Här finns alltför många variabler, de flesta dessutom okända, och det finns helt enkelt inget tillförlitligt sätt att förutsäga vilken "väntetid" som är den optimala…    

Käglor skulle ha hjälpt här.   Om man ställer käglor i ugnen  (som man kan se genom ett kikhål)  kan man se exakt när det är dags att avbryta, men om bränningen pågår nu kan vi bara gissa……  

Om man kan se godset genom ett kikhål, kan man - om man har tur - se när glasyrerna smälter.   Först "förvarnar" glasyren genom att bubbla och koka, och efter ytterligare ett tag, flyter den ut och blir helt slät….och då kan man avbryta bränningen…      

Sedan beror det förstås också på vilka glasyrer som är med i ugnen.  Om det är "köpeglasyrer", eller om de är 'hemmablandade" och som kan behöva ett annat värmearbete…???

Detta är ett synnerligen "svajigt" sätt att bränna,  särskilt om man inte kan se godset genom något eller några kikhål…      Och sådana här bränningar sliter mycket hårt på elementen, och bör, bara av den anledningen,  undvikas. 

Skall du vänta 20, 30 eller 45 minuter efter 1200°C….?……eller 1 timma…?…eller 2 timmar…..?……detta är svårgissat, och du kan bara chansa….!         

Ja, jag vet att detta är ett trist besked…… 😕 

Men, genom att noggrant notera allt du gör….alla temperaturpunkter,  tider  och väntetider (från 1100°C och uppåt) under denna bränning, har du lärt dig mycket, som kan underlätta  nästa bränning….  🙂 …"idealtiden" kommer dock att så småningom krypa uppåt, pga elementslitage…..

ler
2019-03-16 18:07
#3

Det bästa är att göra glasyrerna så att dom har ett så brett brännintervall som möjligt, man kan utan problem få fram glasyrer som går från 1000 grader eller däromkring och som kan brännas på stengodstemperatur, då funkar det bra utan någon utjämning. Men bäst är om man följer så som Bosse skriver en käglas temperaturstigning. 100 grader i timmen, så tar det en timma att nå från 1100 till 1200 så är det fint. Rent alkaliska glasyrer är då inte lämpliga men borhaltiga glasyrer med kalk och en mindre mängd alkali och vad man nu önskar.

mvj
2019-03-17 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej, igen!

Tack alla för feedback! :) Glasyren fick en massa nålhål och efter att ha läst lite så kanske det är för mycket krita i glasyren…? Eller är det så att ugnen inte blir tillräckligt varm… (Glasyr 235502-5 CEBEX, skulle ju eg upp i 1220-1260 grader)

I alla fall, så spännande med detta mitt första försök… Började kl 10, då ugnen stod på rumstemp. Kl 12 var den uppe i 500 grader (45%). Vred upp till 100% och kl 13 var den uppe i 820 grader. kl 14 var den uppe i 900 grader. Kl 1425 hade  ena käglan (992 grader) böjt sig. Kl 1428 var den uppe i 1020 grader. Kl 1510 var den uppe i 1200 grader och jag stängde av 1630.

Kägla nr 8 inte böjd en millimeter…

Vad tror ni? Ugn ej tillräckligt varm eller för mycket glasyr?

Skall testa lergods med lergods-glasyr och se hur det blir…

/Mia novis

mvj
2019-03-17 10:39
#5

Rättelse… Kl 1428 var den uppe i 1020 grader. Kl 1455 var den uppe i 1100 grader. Kl 1620 var den uppe i 1200 grader och jag stängde av 1630…

ler
2019-03-17 11:32
#6

Helt klart underbränd. Du kan testa en bra vit lergodsglasyr och bränna den i samma bränning, går oftast bra om det är en zirkonvit.

Annons:
mvj
2019-03-17 11:46
#7

:) Ok, tack! Jag testar igen men låter den gå 1-2 timmar på full effekt så får vi se hur det ser ut då.

mvj
2019-03-17 11:48
#8

(Går det att glasera om, dvs godset in ugnen igen?)

Bo§e
2019-03-17 11:59
#9

#6:  Ja, glasyren är helt klart underbränd.  

#5:   Du  väntade bara 10 minuter från 1200°C tills du stängde av.   Hade du väntat  litet längre här, skulle glasyren ha flutit ut.   Man ser att den var "på gång",  så den var nog ganska nära att flyta ut helt…   Men som jag nämnde kan man aldrig "veta" sådant här, utan man måste testa.   Nu när du har en tid och ett resultat att stödja dig på,  har du en bättre utgångspunkt till nästa gång.

#8:  Inga löften, men det brukar gå bra att bränna om sådant här gods.  Kan vara värt att ge den en chans…

[rolnor]
2019-03-17 15:12
#10

Glasyrer med väldigt brett brännintervall, blir inte dom tråkiga? En sån blir väl inte Chun, Harpäls, Oilspot eller nåt annat vackert? Vill man bara ha en täckande vit eller blå etc. så går det bra men det blir knappast nån "wowfaktor"?

Bo§e
2019-03-17 16:22
#11

#10: Jo så kan det vara.  De glasyrer du nämner kräver en helt annan exakthet för att "bli vad de heter", så att säga…..

Men ibland behöver man t.ex. en klar och fin transparent glasyr som lockar fram fina färger på engober och annan dekor….ellr bara framhäver leran på ett vackert sätt.   Eller en vit täckande, som kan dra fram järnstänk från leran, eller bara bli vit täckande…  osv…..    Och inom det här området, dvs "ändamålsenliga" praktiska glasyrer, kan man jobba med sammansättningar som har en ordentligt bred brännintervall.

ler
2019-03-17 16:39
#12

Nej inte nödvändigtvis, man har ju många möjligheter att få fram effekter. Och den glasyr som visas på bilden är ju bara en vit och har knappast någon wowfaktor.

[rolnor]
2019-03-17 19:17
#13

Ler, tänker du på samma exempel som Bosse ger eller har du andra?

Annons:
ler
2019-03-17 19:41
#14

Man kan ju få effekter med utfällning och så vidare, med dom material vi har till förfogande i dag så kan man ju få fram nästan vad som helst, och så får dom där gamla typerna glasyrer inte samma wowfaktor som dom så klart hade för 300 år sedan då det måste ha varit magi, jag tycker så klart om dom glasyrer du nämner men det är också lite passé.

[rolnor]
2019-03-17 19:52
#15

Har du nåt konkret exempel på en glasyr som är vacker med brett brännintervall? Finns nog många här som vill få tag i ett sånt recept. Jag gillar nog allra mest Oxblod, Celadon och Temmoku så jag är verkligen passé!

ler
2019-03-17 20:00
#16

Ja gillar också dom så jag är passé jag med, men jag tänker att man ju kan göra annat än dom. Kan kolla om jag har någon bild eller prov på en sådan glasyr.

Bo§e
2019-03-18 14:43
#17

"Oxblodsglasyrer"  kan åstadkommas inom ett ganska brett temperaturintervall.  Jag menar då reducerade  "kopparröda" glasyrer rent allmänt - som tekniskt begrepp -  och lägger ingen estetisk aspekt alls på det.  

Men då hamnar vi direkt i diskussionen om vad som är "äkta" oxblod  och inte…..och vad som är "vackert" eller inte…..🙂…och ur den diskussionen avgår ingen som "segrare"….😮😛…..intressant, dock….

[rolnor]
2019-03-18 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Det här tycker jag är vacker Oxblod! Brett brännintervall har den inte. Vore trist om alla diskussioner handlade om att "segra"…..

Bo§e
2019-03-18 16:38
#19

Ja, den var vacker..!  Och formen gör den rättvisa….  ☺️

Men för att förtydliga bredden:   Har också sett en del kopparröda glasyrer brända nere i "flintgodssegmentet", dvs ca 1150-1200°C, och de har - om man generaliserar litet - en tendens att bli "rödare"….och då får man fundera över om "rödare" per automatik  är "vackrare"…?   Personligen är jag inte så säker på det, men här finns många uppfattningar…..

Det är som med konsten, och poesin, i övrigt:   Frågan är om det per automatik är "högljuddast" som "vinner", eller om här finns litet dovare, mer tystlåtna undertoner som bör utforskas och upptäckas….   ????    Hamnar diskussionen här, blir den väldigt intressant (och tar troligen aldrig slut…)

🙂

ler
2019-03-18 17:27
#20

Det är väl med glasyrer som med konståkning på skridskor, vet man vad man skall se på så är det lättare att bedöma. Och när det diskuteras om en oxblod är lyckad så är ju en av faktorerna att färgen kommmer så tydligt fram som möjligt, utan sådana fel som gråtoner på grund av felaktig reduktion. Och det är en rent teknisk fråga som inte har något med att göra vad den ena eller den andra tycker är snyggt. Finns det ett glasyrfel så är det det samma som att man snubblar på skridskorna och man missar poäng. Men man kan ju så klart strunta i sådant liksom att man kan ha kul på skridskorna även om man snubblar, och då är det fint även om man inte är med på VM laget.

Annons:
[rolnor]
2019-03-18 19:02
#21

Jag får gråtoner i min om jag reducerar för hårt, tycker den gråare glasyren är väldigt fin också. Viktigast för mej är nog oftast att det blir spännande variationer i färgerna oavsett vilken glasyr det gäller, ska var "liv" i den.

Upp till toppen
Annons: