Bränning av keramik

Plattengobe – eller inte?

2019-03-21 09:56 #0 av: Anna HB

I en keramikgrupp på facebook såg jag en tråd som handlade om att plattengobe inte är en bra åtgärd för sättplattorna, utan tvärtom ställer till det (på vilket sätt framgick däremot inte). Eftersom jag står i begrepp att köpa ny ugn intresserar frågan mig. Till min gamla ”ärvda” ugn hör sättplattor med tjocka lager engobe (som jag inte alls vet vad den består av). När en olycka skedde förra året räddade detta en platta som annars hade blivit helt förstörd. Jag har därför aldrig ifrågasatt plattengobe. Borde jag göra det, när jag får mina nya sättplattor? (Jag ställer frågan i detta forum eftersom här finns så många kloka och erfarna personer som brukar kunna svara på det mesta. )

Anmäl
2019-03-21 10:15 #1 av: ler

Jag har inte använt plattengobe dom sista 20 åren. Och det är skönt att slippa för det, ändå så vill jag rekommendera det, som du själv sa att du räddat en platta. Har man inte helt styr på det så är det en bra ide. En enkel plattengobe är en hand full kaolin och en aluminiumhydroxid.

Anmäl
2019-03-21 10:28 #2 av: Bosse Cebex Gbg

Jag kan inte tänka mig att plattengobe kan "ställa till det", annat än om man använder den fel.   De två vanligaste "felen" är att man lägger på den för tjockt (flagnar),  eller att man - vilket förekommer - behandlar plattorna på båda sidor (dräller på underliggande gods).    I sådana fall kan plattengoben självklart kännas litet jobbig, men det beror ju då på användaren oxh inte på plattengoben....       

Men  rätt hanterad gör den definitivt mer nytta än skada, och den förlänger ofrånkomligen  livet på plattorna.....    Lers enkla blandningtips ovan fungerar fint...!

Anmäl
2019-03-21 10:35 #3 av: ler

En nackdel kan vara om man inte får lagt engoben helt plant, bränner man då en skål eller liknande som står på ojämnt underlag så blir objekten lätt skeva, så se till att få det jämnt.

Anmäl
2019-03-21 10:47 #4 av: Bosse Cebex Gbg

#3:   Jo, men om man lägger plattengoben  med  "lagom" (dvs måttlig)  tjocklek från början, blir den ju plan.....

Men visst....med tiden kan ju skiktet bli litet "knöligt", efter flera  ombehandlingar, och till slut måste man ju skrapa (och ibland slipa) rent och bygga upp ett helt nytt skikt...    Underhåll då och då är oundvikligt...

Anmäl
2019-03-21 11:14 #5 av: L.A.E

När jag hade nya ugnsplattor och var extra petig för porslinslera så gjorde jag så här.  Stor platt balja som rymde en ungs platta med råge + 2 distansklossar i botten. Tar ugnsplattan fort under vattenkran  för att det inte ska suga så mycket och sedan   sätt ner plattan  på distansklossarna   och   häll på engoben  vika lite så överflödet avlägsnas och du har en spegel plank yta . Torkar långsamt för att sedan torkbrännas lite grann ugnen .  Tar tid och är lite omständligt men ytan är perfekt just för porslin som inte ska slå sig.    FunderarHoppas det är läsbart

Anmäl
2019-03-21 11:18 #6 av: ler

Bra förslag #5

Anmäl
2019-03-21 11:21 #7 av: Bosse Cebex Gbg

#5:    Ja det var en bra idé...Ler......det förutsätter förstås att plattengoben är välsiktad till att börja med....       Jag använde ungefär samma teknik en gång i tiden när jag glaserade kakelplattor....

Anmäl
2019-03-21 14:52 #8 av: Anna HB

Tack för snabba och vederhäftiga svar! Jag uppskattar verkligen det här forumets kultur av generöst erfarenhetsutbyte och givande resonemang – det är som att ha vänner att vända sig till :-)
Det blir absolut engobe även på mina nya plattor, kanske till och med så omsorgsfullt gjort som #5 beskriver!

Anmäl
2019-03-21 16:20 #9 av: NenneAhl

Plattorna deformeras med tiden sackar ner på mitten och blir sneda. Då hjälper det inte med plattengobe för att få dem raka. Om man vänder på plattorna efter varje bränning så uppsida blir nedsida och även vrider på dem så man varierar stället för pelarna så håller de sig plana längre. Jobbar man så är pattengoben inte så bra.

Men vet man med sig att man bränner fast saker lite då o då, så ja absolut engobe, annars inte, men det förutsätter att man som ler skriver vet vad man gör.

Anmäl
2019-03-21 17:40 #10 av: Kavelstina

#7 Nyfiken på om jag fattade dig rätt Bosse, om du doppade det skröjbrända kaklet hastigt i vatten innan kakelglasyren hälldes på? 

Anmäl
2019-03-21 18:19 #11 av: Bosse Cebex Gbg

#10:    Nej det gjorde jag inte.  Det var tunna plattor som inte sög så mycket vatten.  Jag lutade plattorna något medan jag hällde över glasyren.   Jo det rann litet även på baksidan som fick torkas av.....men slätt blev det...

Ler

Anmäl
2019-03-21 19:18 #12 av: L.A.E

Har   plattengobe på båda sidorna och inga problem att det lossnar  när man vänder dom . Bränner ofta och  har en hel del  plattor och några är över 20 år gamla ( 8 st ).

Anmäl
2019-03-22 08:55 #13 av: NenneAhl

# 12, har dem klarat sig i 20 år på en enda engobering?

Anmäl
2019-03-22 13:07 #14 av: L.A.E

13# ,  En grund + max 3 st små efter strykningar på de 8 plattorna

Anmäl
2019-03-22 14:38 #15 av: rolnor

Jobbar man med glasyrer man kan och är van vid och inte experimenterar så är det mindre risker med glasyr på plattorna. Värre då med nya glasyrer och nya brännkurvor eller tom en helt ny ugn.

Anmäl
2019-03-22 15:48 #16 av: L.A.E

#15  Är man lite osäker på glasyren så bränner man på tunna kavlade  knäckebröds liknande stengods  skivor som är bestrukna med platt engobe .  Vi använder såna skivor ofta när vi experimenterar med glasyrer ,både i el-ugnar och i våra vedugnar och gasugnar.  Vi håller just nu på och testar flera finna askglasyrer +  lokala mineraler  som ska brännas i vedugn  och om allt blir bra så går 3 saker till Taiwan  för en utställning. 

Anmäl
2019-03-22 18:49 #17 av: Anna HB

#15 Det var en bra idé med lösa stengodsplattor!
Men jag inser en helt annan sak: eftersom jag låter andra använda min ugn –visserligen under kontrollerade former, men ändå – så är engoberade sättplattor nog ett måste.

Anmäl
2019-03-22 19:16 #18 av: Bosse Cebex Gbg

Här är ett annat sätt som fungerar enstaka gånger:    Om du någon gång känner på dig att "här har vi ett riktigt riskobjekt",  kan du klippa en bit 3 mm fiberpapper och lägga under just det föremålet.    3 mm fiberpapper är ungefär som "papp" till karaktären.  "Pappbiten" klarar bara en bränning  och kostar knappt  4:- per dm², och därför får man tänka till innan man använder det.   Men klokt använt kan de värsta missödena undvikas....

Anmäl
2019-03-22 19:28 #19 av: NenneAhl

#14 vad bra, vad har du för plattengobe?
Ser att du vedbränner också, Saltglasyr med? Har själv börjat med saltbränning, använder kiselkarbidplattor, vet inte om det är de optimala vid saltbränning. Skrapar och engoberar om efter varje bränning , men plattorna äts upp av glasyren. Finns det bättre plattor för detta ändamål. Eller något bra knep på engobe. Brukar använda 2/3 aluminiumoxid och 1/3 kaolin.

Anmäl
2019-03-22 19:55 #20 av: Ulla

En av de första keramiklärarna jag hade hette Suck Wo Park. Han strök inte plattorna med plattengobe utan strödde på ett lager av någonting före varje glasyrbränning. Det var så läge sedan att jag glömt vad det var. Någon som kan säga vad?

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2019-03-22 20:10 #21 av: Bosse Cebex Gbg

#20:  Borde gå bra med fin chamotte eller helt enkelt med någon sand (som man först bränntestat förstås).....

Anmäl
2019-03-22 20:39 #22 av: ler

Man kan ju som i en del kulturer använda musselskal (krita) som skydd. Kiselkarbid eller rekristalliserad kiselkarbid är nog det bästa till salt.

Anmäl
2019-03-22 20:42 #23 av: Ulla

#21 Kanske det. Jag vet att det finns de som lägger chamotte under stora fat för att de ska kunna krympa ihop lätt under bränningen, så det verkar ju troligt att det var det.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.