Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2310 ggr
Lilla verkstan
2019-03-21 11:33

Äldre toppmatad keramikugn 112 l

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En Sure Fire kiln SF 112 med många år på nacken, fiber i lock och botten. Sparsamt använd och fint skick i övrigt. Ett hjul trasigt. Automatiken fungerar inte. Har glasyrbränt 1280 grader med bra resultat. Maxtemp 1300 grader, 112 l, 7 kw, trefas, innermått 45,7 diam, h 68,5,väger 64 kg. Yttre diam 65 cm, höjd 91 cm. Priside 3000kr. Finns i nordvästra Skåne. Endast PM, tack!

Annons:
Lilla verkstan
2019-04-22 10:41
#1

Någon intresserad av denna sparsamt använda äldre ugn? Du som kan laga befintlig automatik eller har en äldre automatik som passar till kanske är intresserad? Eller så bygger man om elen och använder ugnen med nyare automatik? Jag har inte plats för ugnen, så kontakta mig gärna!

Bo§e
2019-04-24 15:27
#2

Om den här ugnen skall byggas om från sin "originalautomatik"  från Jensen Electric till "annan automatik" måste man vara medveten om att originalkontaktorn har 24 V  spolspänning,  och då behöver även denna bytas, om den inte skall "brinna upp" när den plötsligt får alldeles för hög spolspänning.   Inget konstigt,  men det har ofta lett till retfulla incidenter när man inte haft koll på detta…..

Men, om ugnen är av "senare" modell,  kan den ha fått en styrning från Hermes / Naber redan från början, och då kan man bortse från ovanstående….. 

Men…..bäst att ha koll……..🙂

Lilla verkstan
2019-04-24 21:11
#3

Tack, Bosse! Så tacksam för info och hjälp! Tänker att ugnen kan fungera ett tag till med rätt person vid elen (!) . Jag kan tyvärr inte få fram något årtal, gissar 80-tal. Jag mailar bilder på hur det ser ut innanför bakstycket med alla kopplingarna om det är någon som är intresserad. Vänliga hälsningar!

spökmanet
2020-11-30 12:09
#4

Hej! Finns ugnen kvar?

Upp till toppen
Annons: