Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1187 ggr
Hembrännar'n
3/21/19, 7:26 PM

Tillverka egna värmespiraler..?

Skulle vara värdefullt att få lära sig att tillverka egna värmespiraler! Har sett några trådar behandla ämnet men inga konkreta tips. Var bl a uppe i tråden "Uterms toppmatade" men blev lite "tjafs" mellan ett par av skribenterna. Vore intressant att på ett informativt sätt få lära sig hur man mäter, beräknar, beställer/köper, snurrar/roterar och monterar. Hoppas mkt på info om detta då det kostar skjortan att beställa via handeln. Minst 8.000:- för originalspiraler till en 150 litersugn! Tack på förhand!!

Annons:
Roderveld
3/21/19, 7:38 PM
#1

Finns en ”Claymore” som verkar väl insatt, liksom ”Cebex-Bosse” och ”ler”. Hoppas de delar med sig…😃

Bo§e
3/21/19, 7:54 PM
#2

Nej, jag är inte rätt person att ge en fullständig beskrivning av "framgångsrik elementlindning",  men jag kan beskriva de viktigaste problemen som skall lösas:

1. Ugnen kräver en viss effekt (W) relaterat till dess storlek.

2. För att balansera ekonomi mot det jobb som ugnen är tänkt att utföra,  behöver elementen ha "rätt" ytvärmetal för uppgiften.   Man kan beräkna en sats element med rätt effekt (W), men som blir alltför "heta" och inte håller länge……eller motsatsen…dvs man kan också åstadkomma en elementsats med samma effekt, men som avger för litet värme per mm² för att klara de brännkrav man har….   Ytvärmetalet skall alltså balansera  dessa två önskemål "så bra som möjligt"…

1 och 2   bestämmer trådens optimala längd och diameter.  

Försök att få tag på "Kanthalhandboken"……här finns mycket av denna matematik beskriven.

[rolnor]
3/22/19, 12:25 AM
#3

Man kan väl titta på diameter på tråden på gamla element, antal varv och diameter på spiralerna?

Bo§e
3/22/19, 8:55 AM
#4

#3:   Ja, tråddiametern får man ju "gratis" (skall då mätas på ugnens baksida där tråden inte är "anfrätt"),   men att "räkna varv" ger ju inte någon exakt information, eftersom X antal varv kan vara tätare eller glesare. Dessutom känner vi heller inte till vilken "core diameter" elementen lindats på från början.    Detta med "varvräkning" kan lösa en nödsituation hjälpligt, men man kan inte anse det som något annat än en "gissningsmetod", där man kan ha tur….eler mindre tur…     Jag utgick från att "Hembrännar'n" sökte mer ingående kunskap om hur en elementsats skapas, och räknas fram…

ler
3/22/19, 9:06 AM
#5

Det första man skall är att lära sig Ohms lag och så kan man ju med hjälp av Kanthals egna data på tråden lätt räkna ut hur elementen skall vara. Skall man mäta trådens diameter så skall det vara utanför ugnskammaren eftersom tråden oxiderar och ändrar diameter med tiden.

Bo§e
3/22/19, 9:10 AM
#6

#5:    Ja, och att även tänka på decimalerna, eftersom kanthaltråd förekommer i många olika diametrar, ibland med litet udda mått….

Annons:
[rolnor]
3/22/19, 10:47 AM
#7

Om man gör som jag föreslog blir det hyffsatt rätt, jag har gjort så och det fungerade bra.

Bo§e
3/22/19, 12:29 PM
#8

Ja, det kan bli hyfsat rätt….eller så blir det inte det…..            Ungefär som att orientera sig efter myrstackarna i skogen när man gått vilse…..man får hjälp med att hitta ut ur skogen, vilket ju är bra.   Däremot finns ingen garanti för att man hittar hem…. 

Graden av noggrannhet ligger ungefär på den nivån, och därför rekommenderar jag aldrig varvräkningsmetoden som en säker lösning…..

Hembrännar'n
3/22/19, 5:41 PM
#9

#4 Mitt syfte är, i första hand, att ersätta befintlig spiral med en ny dito. Är man väldigt "skillad" kan man säkert laborera med tråden o få diverse effekter man ev eftersöker men jag är som sagt ute efter att ersätta befintlig. Jag hade hoppats o trott att man med hjälp av befintlig spiral skulle kunna mäta sig fram till vad man behöver avseende tjocklek o längd. Om man som jag är en matematisk analfabet så är det varken lätt el roligt att fördjupa sig i Ohms lag och/eller läsa Kanthals tabeller. Däremot är jag väldigt händig o har mängder av maskiner o verktyg. Finns det verkligen ingen väg runt "vetenskapen" för att kunna göra en väl fungerande kopia av en redan befintlig värmespiral, om än sliten??

ler
3/22/19, 5:55 PM
#10

Nej man kan inte mäta på ett slitet element eftersom motståndet ökar med slitaget, men det måste väl finnas upplysningar om vad som fanns från början? Då slipper man ju ta reda på det själv. Och skulle det vara så att alla element i ugnen är likadana så blir det lättare, men lite räknande får man ju ta med i köpet. Och jag är säker på att du kan om du vill, det är bara grundskole matematik. Och tänk vad roligt det är när du har gjort det.

NenneAhl
3/22/19, 11:31 PM
#11

Kanthalhandboken finns i engelsk utgåva att ladda ner från Kanthal. Seden är det också så att när man köper tråd så får man den uppmätta resistansen på just den tråden, deras tabbelvärden är bara ungefärliga, varje trådparti är unikt. Åtminstone var det så när jag köpte tråd till mitt ungnsbygge för många år sedan. Då gjorde jag ett excell kalkylblad där alla beräkningar lätt gjordes och man såg ytefkt trådlängden etc. för mycket räknande blir det annars.

Upp till toppen
Annons: