Annons:
Etikettinspiration
Läst 1518 ggr
Majamarlene
2019-03-21 22:00

Test av drejning med "bat" i form av lp-skiva

Hittade ett klipp om att använda "bat" ( lös skiva till drejskivan som man kan lyfat bort efter drejning)  i form av en lp-skiva . Så jag gick till stadens loppis och hittade tre tjocka skivor, typ stenkakor.  Jag satte fast den med en blöt wettexduk på drejskivan och tryckte till ordentligt. Jag tycker det funkade riktigt bra! Jag skar loss krukan med skärtråd och vet inte hur lätt det är att få loss den, när det torkat. Det får vi se om några dagar!  Knepet med wettextrasa under "batten" funkade bra.

 Ett annat tips är att inte använda ler-kluttar när man beskickar  botten , utan att bara lägga vatten på drejskivan och slå lite löst ovanpå det du ska "trimma" så att det blir vacuum mellan den drejade grejen och drejskivan. Funkade hur bra som helst och det blir lättare att få det fint längst ned vid kanten.,

Annons:
Ulla
2019-03-21 22:32
#1

Hej! Tack för dina tips!👍 En fråga: Använde du skivorna som de var, en och en, eller hade du limmat ihop alla tre så att det blev en stadigare?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Majamarlene
2019-03-22 17:45
#2

Hej. Just de här skivorna jag fick tag på var lite tjockare och aningen mindre än en lp. Jag använde de en och en och skar loss grejen med skärtråd och nu står de på tork ett par dagar. Så får jag se hur väl de sitter fast på "baten" s a s. 

De är lite mindre i diameter än drejskivan så jag antar att en vanlig lp funkar perfekt. 

Använde som sagt en blöt wettexduk under, 

 så sitter de stadigt.  Andra vändan fick jag banka till den lite för att den inte skulle sticka iväg på drejskivan. Antar att den var lite fuktig.  Ypperligt om man t ex drejar större eller sköra saker man inte vill flytta.

ler
2019-03-22 17:57
#3

Men en LP är ju mjuk och då försvinner ju vitsen med att dreja på platta

Majamarlene
2019-03-22 18:28
#4

Jag har inte testat en "vanlig" lp ännu. 

De här som jag hittade var tjockare och mindre ä lp och därmed inte ett dugg mjuka utan ungefär som en platta av vilket annat material som helst- man får väl testa sig fram antar jag! 

Men jag är novis: Vad menar du är fördelen med att dreja direkt på drejskivan  jämfört med på en " bat"?  ( av t ex lp-skiva) Vad är vitsen med att dreja direkt på drejskivan  menar du?

Och varför får plattan under inte var mjuk som en lp? Fattar inte?

PS: Jag vill tillägga att en del bara lägger plattan direkt på drejskivan utan wettexduk under. Det verkar funka det med!

ler
2019-03-22 20:32
#5

Om man drejar på platta så är det för att kunna ta av det drejade utan att man behöver ta på alstret så det deformeras. Då måste det ju vara en stabil platta så alstret inte deformeras när man lyfter bort den. En LP är ju helt sladdrig och skulle inte klara att hålla på en stor vid skål.

Majamarlene
2019-03-23 09:51
#6

Ja, kanske en vanlig lp är för sladdrig, Har som saft inte testat vanliga Lp: s. Men de här som jag hittade är tjocka,  c a 3 mm skulle jag tro, typ stenkakor och mycket stadiga. Funkade superbra

Annons:
Bo§e
2019-03-23 10:44
#7

Om lp-skivan flexar när man lyfter den,  flexar också skålens överkant i samma grad.  Och det är ju just det som man vill undvika när man drejar med drejplatta.         Jag instämmer med #5 och föredrar "stela" drejplattor…..     Leror som sintrar "minns"…

Sedan finns det ju ett annat enkelt sätt, om det bara handlar om en mindre serie eller enstaka objekt:    Dreja direkt på drejskivan.  När skålen är färdigdrejad  lägger man ett slätt pappersark (vanligt kopiatorpapper eller litet styvare)  över skålens kant,  trycker löst med fingret runt om så att pappret klibbar fast ordentligt  längs hela överkanten.    Sedan brukar det gå fint att skära loss med skärtråden och lyfta av skålen på vanligt sätt, utan att den deformeras.   Ta sedan bort pappret på en gång.   Vid inte alltför stora skålar brukar detta fungera fint, och de får förstås inte vara för låga (för att vara "greppvänliga")…..      Ett A4-ark begränsar ju också storleken till ca 20 cm…..  Detta knep kräver dock en viss vana vid att lyfta av med händerna, men kan rädda en och annan "svår" situation..

Majamarlene
2019-03-24 13:59
#8

Ja, kanske dumt att använda de mjukare lp-skivorna om de flexar eller böjer sig. Jag har som sagt inte provat en sådan, men kan tänka mig att ni har en poäng i det! 

Men de här tjockare skivorna av typ stenkakor jag hittade flexar definitivt inte alls!  Jag har oftast drejat direkt på drejskivan, men  tycker att en platta är väldigt behändigt får jag säga.

Upp till toppen
Annons: