Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1119 ggr
Trolmen
3/27/19, 2:24 PM

chamotterad lergods gjutmassa såld av Cebex

Jag har försökt tidigare men jag gör ett försök till.

jag har kommit över en chamotterad gjutmassa tillverkad av Sibelco och såld av cebex under namnet SGKL 2002.

Finns det någon som har ett produktblad på denna massa eller ett Sibelco namn på densamma.

Tacksam för info!

Annons:
ler
3/27/19, 2:56 PM
#1

Borde ju vara Cebex som skall ge dig det

Bo§e
3/27/19, 3:06 PM
#2

#1:  Inte så säkert…..beteckningen tyder på att den leran kan ha ingått i  "arvegodset" efter Dunit AB….och då kan det ha varit "så länge lagret räcker" som gällde med just den leran, och att den därför blev en kort "episod"….   .  Kanske någon har en gammal Dunit-broschyr sparad…?  (jag minns faktiskt inte den här leran alls…)

ler
3/27/19, 3:19 PM
#3

Jo men om Cebex sålde den så har dom väl ansvaret för det?

Bo§e
3/27/19, 3:32 PM
#4

Formellt, ja……men hur länge kan man kräva det…?….särskilt om det nu gäller en sedan lång tid utgången produkt,  som dessutom kanske inte satte något "avtryck" i historien…

Men självklart tycker jag att Trolmen skall fråga…!…infon kan ju finnas…

Trolmen
3/27/19, 3:42 PM
#5

 Frågan har ställts till cebex men inget svar är mottaget.

Om du hittar något så är jag mycket tacksam.

Trolmen
3/27/19, 3:48 PM
#6

Den användes av porslinsfabriken i Lidköping till att gjuta kakelugnsbitar, men de hade ingen papper kvar.

Annons:
Bo§e
3/27/19, 4:20 PM
#7

Har kollat litet mer "på djupet", och den leran förekom inte i katalogmaterialet.  Därför kan den ha varit specialbeställd eller "engångsbeställd" av Porslinsfabriken i Lidköping vid något tillfälle.   (?)    "SGKL 2002" pekar dock mot Fuchs-Ton (Sibelco).   "2002" torde då innebära att leran innehåller 20% chamotte 0-0,2 mm.

Trolmen
3/27/19, 4:45 PM
#8

Tack Bosse för djupdyningen! Har varit inne och tittat på Sibelcos massor och det ser ju ut som om 20% chamotte 0-0,2 mm är en bra slutledning. 

Tack igen!

Jag får prova mig fram med denna massa.

ler
3/27/19, 4:50 PM
#9

Nej det hittar inte jag heller men det går ju att kontakta Fuchs direkt så har dom nog data.

Upp till toppen
Annons: